Olemme nyt Business Turku!

|

Patentti- ja rekisterihallitus on rekisteröinyt yrityksemme uuden nimen virallisesti Kaupparekisteriin perjantaina 16.2.2024. Jatkossa Turku Science Park Oy toimii nimellä Business Turku Oy Ab.

Turun seudun kehitysyhtiön uudistuksen taustalla ovat muuttunut, moderni toimintaympäristö sekä halu tavoittaa yhä laajempi joukko alueen yrityksiä maksuttomien palvelujen avulla. Uusi nimi kuvastaa yhtiön sitoutumista alueen elinkeinoelämän kehitykseen ja kansainväliseen houkuttavuuteen.

Kuvassa Business Turun toimitusjohtaja Tom Palenius pitää päänsä päällä kylttiä, jossa lukee sinisellä Business Turku. Takana on Joukahaisenkadulla sijaitsevan ICT-Cityn pääovi, josta pääsee Business Turun tiloihin.
Business Turun tavoite on tuoda yrityspalveluita rohkeasti aiempaa lähemmäs asiakkaita, avaa toimitusjohtaja Tom Palenius (kuvassa). Yhtiön asiantuntijat tukevat yrittäjäksi aikovia, yrittäjiä sekä yrityksiä
Kupittaalla Turun Tiedepuiston ICT-Cityssä.

Turun seudun kehitysyhtiö Turku Science Park Oy toimii 16.2.2024 alkaen Business Turku -nimellä. Nimi kuvastaa yhtiön tehtävää yritysten menestyksen vauhdittajana ja toimii Turun alueen liiketoiminnan markkinointibrändinä kansainvälisesti.

Business Turku korvaa välittömästi Turku Business Region -brändin sekä Turku Science Park Oy:n yhtiön virallisena nimenä.

”Uuden, modernin brändin eri ulottuvuuksien kautta haluamme puhutella kohdeyleisöjämme sekä luoda palveluita ja viestintää, joita he odottavat meiltä”, kertoo Business Turun markkinointi- ja viestintäjohtaja Tapani Mylly.

Brändityö toteutettiin tiiviissä yhteistyössä alueen toimijoiden ja yritysten kanssa. Suunnitteluvaiheessa sekä yrityksille että sidosryhmille toteutettiin kysely ja heidän kanssaan käytiin keskusteluita kasvokkain.

“Kaikissa kyselyissä ja keskusteluissa parhaaksi nimivaihtoehdoksi nousi Business Turku, joten sen puolesta valinta oli selkeä”, Mylly paljastaa.

Yhtiön tehtävä on kehittää koko Turun seutua tiiviissä yhteistyössä alueen yritysten, korkeakoulujen ja julkisen sektorin kanssa sekä tarjota maksuttomia palveluita yrittäjäksi haluaville ja alueen yrityksille. Toimintaa rahoittavat Turun kaupunki sekä kymmenen muuta ympäryskuntaa, Kaarina, Lieto, Masku, Mynämäki, Naantali, Nousiainen, Paimio, Raisio, Rusko ja Sauvo.

Tähtäimessä on myös Turun seudun kansainvälisen vetovoiman ja näkyvyyden kasvattaminen. Ulkomaillakin toimivan brändin kautta alueelle tavoitellaan entistä enemmän kansainvälisiä osaajia, yrityksiä ja sijoittajia.

Sininen Business Turun logo, jonka vieressä yksi yhtiön sloganeista Kansainvälistä kauppaa jo vuodesta 1229.

Yrityksille selkeät ja modernit palvelut

Sysäys brändiuudistukseen lähti vahvasti yritysasiakkaiden tarpeesta. Business Turun asiakastyytyväisyys on ollut jo pitkään korkea (4,7/5), mutta yhteiskunnan tarjoamat yrityspalvelut eivät ole olleet vielä riittävän laajasti alueen yritysten käytössä.

Uusi brändi selkeyttää nimihierarkiaa ja tuo alueen elinkeinoelämän palvelut yhden nimen alle.

Brändiuudistuksen rinnalla Business Turun digitaalisia palvelukanavia kehitetään erityisesti ensi vuonna vastaamaan muuttuvan toimintaympäristön vaatimuksia.

“Päätavoitteemme on luoda alueelle sellaiset olosuhteet, että alueen yritykset ja Turun seutu menestyvät. Haemme aktiivisesti uusia innovatiivisia keinoja edistää alueen yritysten menestystä, jota selkeä ja tulevaisuuteen suuntaava brändi sekä digitaalisten palvelukanavien kehitys tukevat”, sanoo Business Turun toimitusjohtaja Tom Palenius.

Business Turun palvelut on suunniteltu vastaamaan yritysten kaikkia eri elinkaarivaiheen tarpeita, vaikka pääpaino on kasvuhakuisten yritysten tukemisessa.

“Jokainen yrittäjä ja yrittäjäksi aikova voi kääntyä puoleemme tilanteessa kuin tilanteessa, vaikka ydintehtävämme on yritysten ja Turun seudun kasvun mahdollistaminen. Jos emme itse pysty auttamaan, etsimme verkostostamme oikean tuen”, vakuuttaa Business Turun yrityspalveluiden johtaja Tiia Turkki.

Pää pilvissä ja varpaat Aurajoessa

Uusi brändi lanseerattiin 1.11., ja nyt alkaa Business Turun paikan lunastaminen asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden mielissä. Kansallisella ja kansainvälisellä tasolla tavoite on erottautua tuomalla vahvaan asiantuntijabrändiin mukaan särmää, leikkisyyttä ja sopivan annoksen rosoa.

”Business Turku kehittyy ajan ja kokemuksen kautta. Ensi vuoden aikana panostamme siihen, että brändi lähtee eloon ja käyttöön. Luomme muun muassa asiakkaan tarpeesta lähtevät verkkosivut, selkeytämme viestintäämme sekä koulutamme henkilöstöämme”, Mylly kertoo.

“Tähtäämme Turun seudun vahvaan, kansainväliseenkin kasvuun, pää pilvissä ja varpaat Aurajoessa,” hän jatkaa.

Brändityön ohjausryhmässä olivat mukana Business Turun toimitusjohtaja Tom Paleniuksen ja markkinointi- ja viestintäjohtaja Tapani Myllyn lisäksi Turun kaupungin viestintäjohtaja Saara Malila, Visit Turku Archipelagon toimitusjohtaja Kristiina Kukkohovi sekä Turun Seudun Kehitys Oy:n toimitusjohtaja Janne Mustonen.

Yhteistyökumppaneina toimivat Iina Merikallio Merikallio & Sonilta, Antero Jokinen Jokin Oy:stä sekä Piritta Koivisto Hilp Oy:sta.

Artikkelin sisältöä on muutettu 21.2.2024 nimen virallistamisen jälkeen.