Siirry sisältöön

Uutiset

VTT SenseWay Oy vahvistaa autonomisten ratkaisujen kaupallistamista

  • VTT:n uusi tytäryhtiö toimii tutkimuksen ja yritysten rajapinnassa edistäen toimijoiden kilpailukykyä
  • Sijoittuminen Turkuun vahvistaa alueen roolia kansainvälisenä autonomian osaamiskeskittymänä
  • Autonomiset järjestelmät ja tekoäly ovat tärkeitä myös energiatehokkuuden kehittämisessä

VTT:n Turkuun perustama uusi tytäryhtiö VTT SenseWay tuo asiakkaiden käyttöön autonomisiin järjestelmiin liittyvän osaamisen. Edelläkävijyys autonomisissa innovaatioissa parantaa paitsi yritysten myös Suomen kilpailukykyä. VTT SenseWayn avajaisiin tammikuun lopulla osallistunut elinkeinoministeri Mika Lintilä painottaa, että tekoäly tulee olemaan kilpailukyvyn ajuri.

""
VTT SenseWayn avajaisia vietettiin Turussa 27.1.2020.

– Suomi on jo maailman kärjessä autonomisten järjestelmien kehittämisessä esimerkiksi laivaliikenteeseen. Menestys vaatii jatkossa investointien lisäksi yritysten ja tutkimusorganisaatioiden yhteistyötä. Uuden korkean teknologian yhtiön perustaminen Suomeen on hyvä merkki uskosta tulevaisuuteen, ministeri Lintilä sanoo.

VTT:n toimitusjohtaja Antti Vasara kertoo, että VTT SenseWayn tarkoitus on toimia tiiviisti tutkimuksen ja yritysmaailman rajapinnassa luoden asiakkaille samalla kestävää kasvua ja kilpailuetua.

– Yhtiö auttaa kaupallistamaan VTT:n tutkimustuloksia, jotta yritysten on aiempaa helpompi ottaa huippututkimusta käyttöön. Emme tee tutkimusta tutkimuksen tähden, vaan ratkaistaksemme ihmiskunnan suurimpia haasteita yhdessä asiakkaidemme kanssa, Vasara tähdentää.

Turun kaupunginjohtaja Minna Arve toivottaa VTT SenseWayn tervetulleeksi osaksi alueen osaamisklusteria.

– Turun alueelle on jo syntynyt autonomiaan liittyvä maailmanluokan ekosysteemi, jota Turku haluaa tukea kaikin keinoin. Turun vahvuus kulminoituu yhdessä eri toimijoiden kanssa tehtävään yhteistyöhön, Arve sanoo.

Teknologiayhtiöt uskovat hinnalla kilpailun sijaan innovaatioihin

Yritysten ja tutkimusorganisaatioiden yhteistyötä kilpailukyvyn moottorina painottavat myös avajaisiin osallistuneet tutkimuspäällikkö Mikko Valtee Sandvik Mining and Rock Technologyltä ja suunnittelupäällikkö Mika Heiskanen Meyer Turusta. Kummassakin yhtiössä kilpailuvaltteja ovat tutkimus ja tuotekehitys.

– Kaivosalalla ymmärrettiin, ettei enää voi tehdä vain isommin, vaan toimintoja täytyy tehdä fiksummin. Tulevaisuus on autonominen ja sähköinen. Vision konkretisoimiseen tarvitaan osaavia kaupallisia toimijoita ja ketteryyttä. Kilpailemme Sandvikilla aina innovaatioiden ja tuotekehityksen avulla, Valtee sanoo.

– Meyer Turku ei tahdo tehdä laivojen kehitystyötä yksin vaan verkostoituen. Teknologinen edelläkävijyys on pitänyt yhtiön kiinnostavana ja ajankohtaisena. Investoimme jatkossakin automaatioon, mikä tuo lisäarvoa asiakkaillemme sekä loppukäyttäjille. Kilpailemme myös tuotteen eli laivan elinkaarikustannuksella tulevaisuudessa. Energiatehokkuus on merkittävä kysymys, johon autonomiset ratkaisut osaltaan vastaavat, Heiskanen kertoo.

Autonomiset järjestelmät tuovat tuottavuutta ja kilpailukykyä niin teollisuuden kuin liikenteen toimijoille.

– Autonomiset järjestelmät kehittyvät vauhdilla, ja siksi niihin pitää panostaa nyt. VTT SenseWay voi toimia useiden eri alojen autonomisointiprojekteissa. Autonomian hyödyntäminen ei edellytä vanhan korvaamista jollain täysin uudella. Kun autonomiaa integroidaan toimintaan tai tuotteisiin vaiheittain, säilyvät tuotteet kilpailukykyisinä markkinoilla, kuvaa VTT SenseWayn toimitusjohtaja Jere Laaksonen.