Startupit Turun seudulla | Juttutuokio The Paper Lid Companyn Matin kanssa

|

Matti Salonojan tavoite on päästä eroon muovisista ja kertakäyttöisistä kahvikupin ja muiden juomien kansista. Pelkkä unelma tämä ei enää ole, sillä hänen luotsaamansa yritys The Paper Lid Company tuottaa parhaimmillaan 70 000 ekologista kantta tunnissa. Lähes koko tuotanto viedään maailmalle. Mitä maskulaisessa teollisuushallissa oikein tapahtuu?

  • Tietoja yrityksestä: The Paper Lid Company on tuonut markkinoille muovittoman ja hinnaltaan kilpailukykyisen kartonkikannen take away -mukeihin. Tuotannosta 98% menee vientiin.
  • Perustettu: vuonna 2021
  • Tiimi: yrityksen perustaja ja kaksi työntekijää
  • Toimiston sijainti: Maskun liikekeskus, 15 minuuttia Turun keskustasta
  • Viimeisin saavutus: Maailman ensimmäinen ekologisten ja kustannustehokkaiden take away -kuppien kansien tuottaja
  • Kiinnostava fakta: Yrityksen perustaja Matti on ahkeroinut itsensä alansa huipulle ilman kaupallista koulutusta; ahkeruus ja jatkuva oppiminen ovat menestyksen taustalla.
KUVA 1. Yrityksen timanttinen työntekijä Joni Kosonen (vas.) ja perustaja Matti, jonka mukaan Joni ei saa koskaan vaihtaa työpaikkaa. © Susanna Lahtinen / CYF Digital

Vesipisarat ropisevat auton ikkunaan, kun ajan kohti Maskua ja The Paper Lid Companyn tuotantotiloja. Turusta matka Maskun liikekeskukselle taittuu vartissa. Liikekeskuksen takana on teollisuushalleja, ja etsin oikean rakennuksen. Tapaan yrityksen perustaja Matti Salonojan ja kaksi työntekijää. Tulin ottamaan selvää, tietenkin kahvikupin äärellä, miten yritys on noussut alansa kansainväliseen kärkeen.

Miksi valitsit Maskun tapaamispaikaksemme?

Masku on hieman alle 10 000 asukkaan kunta, joka pääsi juuri hiljattain Suomen 30 elinvoimaisimman kunnan joukkoon WSP Finlandin laajassa elinvoimatutkimuksessa. Matti paljastaa, että Masku valikoitui yrityksen kotipaikaksi osittain sattumalta, kun yritys haki toimitiloja. Kunnasta nimittäin löytyi juuri sopiva ja kohtuuhintainen tuotantotila.

“Tila on erinomainen, sillä tätä on varaa laajentaa. Juuri kaadettiin yksi väliseinä uusia koneita varten ja tarvittaessa saadaan lisää seiniä kaadettua. Jos tarvittaisiin ihan kokonaan uusi tila, uskon Maskun kunnan auttavan tontin ja rakennuslupien kanssa.”

Maskun sijoittuminen korkealle elinvoimamittauksessa ei ole sattumaa. Yrityksen tiloissa on käynyt vierailulla kunnanjohtaja ja elinvoimapäällikkö, jotka muistuttivat olevansa paikallisia varten. Matti arvostaa elettä ja nyt hän tietää, kenelle tarvittaessa soittaa. Joustoa on riittänyt myös yksityiselämän puolella. Matin lapsi on päässyt päivähoitoon Maskun puolelle, vaikka perhe asustaakin naapurikunnassa Ruskolla.

“Pienemmässä kunnassa yrittäjät nähdään ihmisinä ja asiat hoituvat sujuvasti.”

Sujuvan asioinnin ja ihmiskeskeisen lähestymistavan lisäksi Matti haluaa myös painottaa Maskun erinomaisen sijainnin ja liikenneyhteyksien tärkeyttä. Heiltä lähtee paljon kontteja maailmalle ja yhteydet Rauman satamaan ovat sujuvat. Joka paikkaan on lyhyt matka ja kotiin Ruskollekin ajaa reilussa 10 minuutissa. 

KUVA 2. Masku on logistisesti loistava paikka kansainväliselle liiketoiminnalle. Kontit kulkevat kätevästi moottoritietä pitkin satamaan. © Veera Niemi / CYF Digital

Mitä Turun seutu tarjoaa startup-yrityksille ja asiantuntijoille?

Masku kuuluu laajempaan Turun seutuun, jossa on kunnan omien elinvoimapalveluiden lisäksi myös seudullisia tukipalveluita. Turku Science Park Oy tarjoaa aloitteleville yrityksille neuvontaa ja kansainväliseen, nopeaan kasvuun tähtääville startupeille erilaisia kiihdytysohjelmia.

The Paper Lid Company ei ole käyttänyt aloittavan yrityksen palveluita, sillä Matilla oli jo ennalta reilun vuosikymmenen yrittäjäkokemus ja verkostot valmiina. Hän kuitenkin arvostaa suuresti, että kyseisiä palveluita on saatavilla yrittäjäuransa alussa oleville. ELY-keskukselta yritys sai investointitukea alkuvaiheen laitehankintaan.

“Alkuvaiheessa kestävää kehitystä edistävä ELY-keskuksen investointituki auttoi hyvin eteenpäin.”

Yrittäjän ja työntekijöiden kannalta Turun seutu on monella tapaa hyvä paikka asua. Niin Ruskolla asuva Matti kuin Maskussa asuva työntekijä Joni viihtyvät pienemmissä kunnissa, joissa on aidosti omaa rauhaa ja tilaa tarjolla. Samalla kuitenkin kaikki palvelut ovat lyhyen matkan päässä ja esimerkiksi hammaslääkäriin on päässyt jopa viikossa.

Mitä The Paper Lid Company tekee?

Tällä hetkellä kertakäyttöisiä muovituotteita ollaan kieltämässä vauhdilla ja EU:ssa on jo kielletty muun muassa muoviset kertakäyttöastiat ja pillit. Matti uskoo trendin seuraavan pian myös take away -kuppien kansiin. Nyt onkin erinomainen hetki luoda nimeä markkinoilla, sillä eturintamassa olevien toimijoiden lisäksi hitaammatkin yritykset joutunevat lähitulevaisuudessa etsimään vaihtoehtoja muoville.

KUVA 3. The Paper Lid Companyn ekologisten kansien kysyntä on valtavassa kasvussa.  © Susanna Lahtinen  / CYF Digital

Matti on ollut alalla pitkään, sillä hänen toinen yrityksensä on tehnyt kertakäyttöisiä kuppeja jo reilun 10 vuoden ajan. Matti oli vuosia sitten mukana kehittämässä Kotka Millsin ekologisia kuppeja ja tuolloin sai alkunsa myös ekologisten kansien idea. Alan toimijat ovat tulleet tutuiksi ja uuden tuotteen markkinointi pääsi vauhtiin olemassa olevien verkostojen kautta. Asiakkaat ovat myös löytäneet The Paper Lid Companyn itse, sillä kovin paljon vaihtoehtoja muovikansille ei markkinoilla ole.

“Tällä hetkellä vaihtoehtona on munakennoista tutusta materiaalista tehty kertakäyttöinen kansi, jonka hinta on 10 senttiä/kpl. Muovikannen hinta on 2,5 senttiä ja meidän tuotteen 3,5 senttiä. Sen lisäksi meidän kantta voi käyttää 50 kertaa. Eli ollaan jo todella kustannustehokas vaihtoehto muoville.”

”Pian voidaan tehdä yli miljoona ekologista take away -kupin kantta päivässä!”

The Paper Lid Companyn kannet tehdään kierrätetystä kartongista, joka on päällystetty niin kutsutulla vesidispersiolla, joka on täysin biohajoava. Kansi suositellaan kierrättämään paperijätteen joukossa. Pian markkinoille on tulossa myös kannet, joihin voidaan tehdä asiakkaan toivoma painatus. Tämä laajentaa markkinoita entisestään.

Kilpailukykyisestä tuotteesta kertoo se, että Matin puhuessa asiakkaista ja kehitysprojektien kumppaneista keskustelussa vilisevät tutut nimet kuten Pepsi, McDonalds, huoltomoketju Circle K sekä Suomesta Metsä Board, Hesburger ja Kespro.

Yrityksen luvut kuulostavat hurjilta siihen nähden, että tuotanto on ollut käynnissä vasta alle vuoden ajan. Kasvutavoitteet ovat kunnianhimoiset ja lähes koko tuotanto viedään jatkossakin ulkomaille.

“Ollaan tehty kansia nyt noin 10 kuukautta ja siinä ajassa noin 30 miljoonaa yksikköä. Pian meille tulee 8 uutta tuotantolinjaa nykyisten neljän lisäksi. Tämän jälkeen voidaan tehdä tarvittaessa yli miljoona kantta päivässä.”

Mitä kansainvälistä liiketoimintaa tekevä yrittäjä ajattelee yrityksen kotipaikasta?

”Päädyttiin sattumalta Maskuun, mutta nyt täältä ei ole mitään syytä lähteä pois.”

Teksti: Susanna Lahtinen / CYF Digital