Siirry sisältöön

Uutiset

Kasvua, mutta kestävästi

Turun kaupunki täyttää 2029 kunniakkaat 800 vuotta. Merkkivuosi on valittu myös kaupungin tulevaisuuden tarkastelun kiintopisteeksi, myös matkailussa.  Turun matkailun MasterPlanin vision mukaan vuonna 2029 saaristo- ja kulttuurikaupunki Turku on Pohjois-Euroopan kiinnostavin, elämyksellisin ja kestävin kaupunki vierailla 365 päivää vuodessa. MasterPlanin tavoitteena on parantaa matkailun kehittämistyön suunnitelmallisuutta ja pitkäjänteisyyttä, sekä mahdollistaa matkailutulon ja rekisteröityjen yöpymisten tuplaantuminen vuoteen 2029 mennessä. Tämä on mahdollista lisäämällä tunnettuutta, matkailupalveluiden elämyksellisyyttä ja alueen fyysistä saavutettavuutta.

Yksikään kaupunki ei kuitenkaan voi menestyä yksin. Matkailun kehittämistä on tärkeää tehdä alueellisesti ja kansallisesti, kansainvälistä yhteistyötäkään unohtamatta. Turku Science Park Oy tarjoaa matkailun liiketoiminnan kasvun ja kehittämisen tueksi palveluita Turun seudun 11 kunnalle. Tämän lisäksi olemme mukana yhteistyökumppanina useissa maakunnallisissa ja kansallisissa kehittämishankkeissa.

Maailma muuttuu yhä nopeammin ja matkailun tulevaisuuden näkymiin vaikuttavat matkailun kestävyyteen panostaminen, uusien teknologioiden ja digitalisaation kehitys, muuttuvat globaalit kohderyhmät, sekä liikkumisessa tapahtuvat muutokset.
Yritysten liiketoiminnan kasvun ja kehittämisen lisäksi panostamme voimakkaasti edelleen yritysten digitaalisten valmiuksien ja online-kaupan kehittämiseen. Nopeasti muuttuva maailma vaatii yrityksiltä yhä lisää valmiuksia ja kykyä mukautua tulevaan. Iloisena olen todennut, että huhtikuulle jatkuvassa digivalmennuskokonaisuudessa on mukana 60 alueen yritystä. Hyvä te!

Vastuullisuus on päivän trendisana – tärkeä sellainen. Turku Science Park Oy on yhteistyössä Visit Turun kanssa aloittanut Turun seudun kestävän matkailun ohjelman. Taustalla on kansallinen Visit Finlandin Sustainable Travel ohjelma. Tavoitteena on tarjota kestävyydestä kilpailuvalttia Turun seudun matkailuyrityksille. Kuluttajien valinnoilla on ratkaiseva vaikutus siihen, mitä matkailupalveluja yritykset tarjoavat. Samalla matkailualueiden ja yritysten tulisi aktiivisesti ohjata matkailijoita kohti vastuullisia valintoja. Lue lisää kevään valmennuksista.

Keväällä keskitymme myös luomaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia lisäämällä energiatehokasta liikkumista. Vihreät matkaketjut hankkeen avulla saariston vesiliikennettä digitoidaan, aikatauluja sekä palveluita nostetaan reittioppaisiin. Hankkeella edistetään sujuvien matkaketjujen syntymistä liikenteen tärkeille yhteysväleille Turun kaupunkikeskustan ulkopuolelle.  Pilottikohteista ja muuta lisää seuraavassa matkaluliiketoiminnan uutiskirjeessä. Tilaa uutiskirje tästä.

Teija Raninen kasvokuvaValoisaa kevättä toivottaen,

Teija Raninen