Deltamarin suunnittelee maailman suurimmat autonkuljetusalukset

|

Turkulainen suunnittelutoimisto Deltamarin suunnittelee kiinalaistelakalle maailman suurimmat ja ympäristöystävällisimmät autonkuljetusalukset. LNG:tä polttoaineena käyttävistä aluksista ensimmäinen valmistuu vuoden 2024 lopulla.

Deltamarin on allekirjoittanut sopimuksen China Merchants Industry (Jiangsu) Con Ltd.:n kanssa uuden Höegh Autoliners Aurora -luokan autonkuljetusalusten suunnittelusta.

CMI Jiangsun telakka Kiinassa rakentaa, Deltamarin Turussa suunnittelee uudet alukset. Kuva: Deltamarin.

Deltamarin on äskettäin saanut päätökseen alusten konseptisuunnittelun. Rakentajan CMI Jiangsun telakan kanssa solmittu uusi suunnittelusopimus on suoraa jatkoa työlle ja sisältää alusten täydellisen perus- ja yksityiskohtasuunnittelun.

Aurora-luokan laivoista tulee maailman suurimpia ja ympäristöystävällisimpiä koskaan rakennettuja autonkuljetusaluksia. Alukset toimivat laivojen kaasuöljyllä (marine gas oil, MGO) ja LNG:llä, ja niihin tule valmius käyttää nollahiilistä polttoaineta, kuten ammoniakkia tai metanolia, kun niitä tulee laajemmin saataville. Suunnitteluun sisältyy myös useita muita ominaisuuksia laivojen ympäristöjalanjäljen minimoimiseksi. Mittakaavaetujen yhdistäminen optimoituun ja tulevaisuuteen kestävään laivakonseptiin johtaa alan alhaisimpaan kasvihuonekaasujalanjälkeen kuljetettavaa autoa kohti ja selkeän tien päästöttömään toimintaan.

Uudet alukset rakentaa China Merchants Industry (Jiangsu) Co., Ltd.:n telakka Haimenissa. China Merchants Group on laajentanut laivanrakennusliiketoimintaansa viime vuosina ja kuuluu nyt Kiinan kolmen suurimman laivanrakennuskonsernin joukkoon.

– Olemme Deltamarinilla erittäin tyytyväisiä sopimukseen kahdesta syystä. Ensinnäkin olemme ylpeitä siitä, että Höegh Autoliners luottaa kykyymme tukea heitä kalustonsa uudistamisessa ja päästöttömän toiminnan mahdollistamisessa. Toiseksi, odotamme innolla yhteistyön kehittämistä CMI Jiangsun telakan kanssa, tarjoamalla heille suunnittelupalveluita ja tukemalla heitä tämän alan johtavan Höegh Autolinersin uudisrakennusohjelman toteuttamisessa, Deltamarinin toimitusjohtaja Janne Uotila sanoo tiedotteessa.

Myös CMI Jiangsun telakan pääjohtaja Mei Zhonghua kommentoi sopimusta Deltamarinin tiedotteessa:

– Odotamme innolla yhteistyötä Deltamarinin kanssa tarjotaksemme Höegh Autolinersille nämä huippuluokan laivat.

Andreas Enger, Höegh Autolinersin toimitusjohtaja jatkaa:

– Olemme innoissamme yhteistyöstä Deltamarinin ja China Merchants Industryn kanssa varmistaaksemme maailman suurimpien ja ympäristöystävällisimpien PCTC-alusten toimituksen jo vuonna 2024. Nollahiilivalmis Aurora-luokka edustaa liiketoimintamme tulevaisuutta ja annamme yhdessä luotettujen kumppaneidemme kanssa merkittävän panoksen kestävämmän merenkulun edistämiseen.

Työ tehdään Deltamarinin toimipisteissä Suomessa, Puolassa ja Kiinassa ja sillä on merkittävä vaikutus Deltamarin Groupin työmäärään. Projekti käynnistyy välittömästi ja jatkuu ensimmäisen aluksen toimitukseen vuoden 2024 jälkipuoliskolla.