Siirry sisältöön

Uutiset

Costa Cruisesin toisen aluksen rakentaminen alkoi Meyer Turun telakalla

  • Meyer Turun telakalla rakennettavan Costa Cruisesin toisen aluksen rakentaminen alkoi heinäkuun lopulla
  • Telakalla on meneillään noin 200 miljoonan euron investointiohjelma, johon kuuluu mm. täysin uusi plasmaleikkuulinja
  • Meyer Turku rekrytoi vuosittain noin 200 uutta laivanrakentajaa

Costa Cruisesin Costa Toscana on ensimmäinen alus, jonka rakentamiseen hyödynnetään uutta Meyer Turun paneelilinjaa kokonaisuudessaan. Linja on yksi merkittävimmistä teräshallien yli 100 miljoonan euron investoinneista. Koko telakan laajuisesti investointiohjelma kohoaa jopa noin 200 miljoonaan euroon. ”Moderni telakka moderneja laivoja varten”, Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer toteaa ja jatkaa:

”Costan ensimmäinen laiva, Costa Smeralda, luovutetaan lokakuussa, ja molemmissa laivoissa on runsaasti kaunista designia sekä mielenkiintoisia toiminnallisuuksia – sekä tietysti erittäin korkealaatuista työtä ja alan parasta insinööriosaamista. Olemme erittäin ylpeitä saadessamme rakentaa nämä laivat Costa Cruisesille.”

Costa Smeralda ja Costa Toscana, joiden luovutukset ovat lokakuussa 2019 ja keväällä 2021, tulevat olemaan ”Italian hienoimpia”. Bruttovetoisuudeltaan 180 000 ja yli 2 600 hytin alukset ovat osa Costa Groupin laivaston laajentamissuunnitelmaa, jossa markkinoille tulee seitsemän uutta alusta vuoteen 2023 mennessä.

”Costa Toscanan levynleikkuuseremonia on seuraava askel kestävän kehityksen suunnitelmassamme. LNG:n käyttö polttoaineena on risteilyaluksissa valtava innovaatio, joka uurtaa uraa seuraavalle aikakaudelle. Vähähiilidioksidiset polttoaineet vähentävät huomattavasti päästöjä, mikä vie meitä eteenpäin ympäristön suojelussa turvallisuudesta tinkimättä, molemmat meille tärkeimpiä päämääriämme,” Costa Cruisesin Presidentti Neil Palomba sanoo.

Tulevat rekrytoinnit

Samalla kun Meyer Turku investoi toimitiloihin, laitteisiin ja IT-järjestelmiin, yhtiö rekrytoi noin 200 uutta laivanrakentajaa vuosittain. Suuri osa tästä rekrytoidaan toimihenkilötehtäviin työskentelemään suunnittelun, projektihallinnan, hankinnan ja laaduntarkkailun tehtäviin sekä esimiestyöhön.

”Meillä on jatkuva tarve osaavasta työvoimasta ja olemme myös valmiita kouluttamaan ihmisiä, joilla ei välttämättä ole taustaa laivanrakennuksesta. Turkulaisella laivanrakennuksella on pitkä ja ennustettavissa oleva tulevaisuus, sillä tilauskirjamme ulottuu jo vuoteen 2025. Toivotamme lämmöllä kaikki soveltuvalla taustalla olevat ihmiset hakeutumaan meille töihin”, toimitusjohtaja Jan Meyer toteaa.