Siirry sisältöön

Uutiset

Pyjama Films etsii osaajia miljoonaluokan animaatioprojektiin

Business Finlandin Talent-rahoitus tuo tukea turkulaisyrityksen historian isoimpaan rekrytointiprosessiin, johon houkutellaan tekijöitä myös ulkomailta.

Business Finlandin Talent-rahoitus

  • Rahoitusta voivat hakea pienet ja keskisuuret yritykset, jotka hakevat kansainvälistä kasvua kilpailijoista erottuvalla omalla tuotteella, palvelulla tai liiketoimintamallilla.
  • Rahoitettavien toimenpiteiden tavoitteena tulee olla oman henkilöstön kansainvälistymistaitojen lisääntyminen. Projektin pääsisällön tulee olla kehittämistä ja pilotointia, ei selvityksiä.
  • Talent-rahoitus on 20 000–50 000 euroa. Business Finlandin rahoitus kattaa 50 prosenttia projektin kustannuksista, jotka voivat olla 40 000–100 000 euroa.
  • Koko rahoitus maksetaan loppuraportin yhteydessä. Rahoitus on avustusta, jota ei tarvitse maksaa takaisin. Se myönnetään yritykselle vain yhden kerran.

Lue lisää Talent-rahoituksesta täältä.

Turkulaisessa animaatiostudiossa Pyjama Filmsissä eletään jännittäviä aikoja. Yritys on käynnistämässä 4,5 miljoonan euron animaatiosarjan tuotantoa ja etsii projektiin osaajia. Tulevina kuukausina tarvitaan toinen ohjaaja sekä tuotannon ja designin osaajia.

Pyjama Filmsin ydintiimi: toimitusjohtaja Terhi Väänänen, tuotantopäällikkö Inari Halme ja animaatio-ohjaaja Samppa Kukkonen.

– Tarvitsemme taiteellisesti ja teknisesti tosi spesifiä porukkaa. Joudumme varmasti etsimään päteviä ja kokeneita tekijöitä myös ulkomailta, toimitusjohtaja Terhi Väänänen sanoo.

13 jakson Belzebubs-animaatiosarja perustuu sarjakuvantekijä JP Ahosen maailmanlaajuista suosiota saavuttaneeseen strippisarjaan. Belzebubs dokumentoi hauskasti okkultistiperheen arkea ja perheen isän black metal -bändin tahmaista urakehitystä.

Projekti toteutetaan yhteistuotantona Ylen sekä Italian ja Katalonian yleisradioyhtiöiden kanssa.

– Yritimme ensin haalia rahoitusta USA:sta ja Kanadasta, mutta suureksi yllätykseksemme todellinen kiinnostus löytyi Euroopan katolisista maista, Väänänen sanoo.

Sarjan pääkäsikirjoittaja ja visuaalinen konsultti on Belzebubsin luoja JP Ahonen. Suomessa tehdään myös sarjan design sekä hahmo- ja lokaatiosuunnittelu.

Joudumme varmasti etsimään päteviä ja kokeneita tekijöitä myös ulkomailta.

Toimitusjohtaja Terhi Väänänen

Rekrytointipolut selviksi

Tähän saakka Pyjama Films on toiminut neljän hengen ydintiimin sekä freelancerverkoston voimin. Belzebubsia varten yritys etsii nyt 15 työntekijää erimittaisiin työsuhteisiin, joista pisimmät ovat vuoden mittaisia.

Pyjama Films sai Business Finlandin Talent-rahoitusta ensimmäisen ison rekrytointiprosessin tueksi.

Kyseessä on yrityksen ensimmäinen iso rekrytointiprosessi. Sitä varten he ovat saaneet Business Finlandin Talent-rahoitusta. Väänäsen mukaan rahoituksen avulla rekrytointi- ja perehdytyspolut pystytään suunnittelemaan pieteetillä, ja myös ulkopuolisia asiantuntijapalveluita voidaan käyttää.

– Talent-hanke pakottaa meidät analysoimaan ja dokumentoimaan koko rekrytointiprosessin etukäteen, Väänänen sanoo.

– Näin pystymme tekemään rekrytoinnit kunnolla, eikä yllätyksiä toivottavasti tule siinä vaiheessa, kun saamme työntekijät tänne, Pyjama Filmsin tuotantopäällikkö Inari Halme lisää.

Osaajat toimistolle

Halme ja Väänänen uskovat, että itse työn myyminen osaajille ei ole ongelma. Projekti on animaation ammattilaisille kiinnostava, koska aikuisille suunnattua sisältöä on vähän ja tekijät ovat itse sarjan kohderyhmää.

Suurin haaste on Väänäsen mukaan se, miten tekijät houkutellaan tulemaan töihin Turkuun. Siihen velvoittaa Länsi-Suomen elokuvakomissiolta saatu rahoitus. Pyjama Filmisissä on myös huomattu, että intensiivinen tiimityöskentely isossa projektissa on sujuvampaa yhdessä toimistolla.

Turkua voi myydä osaajille luonnonläheisyydellä, kompaktiudella ja kohtuullisilla elinkustannuksilla.

– Kaikki työskentely on käytännössä kommunikaatiota eri työntekijöiden välillä, ja se on paljon nopeampaa toimistolla. Yhteishengen luominen on helpompaa ja epäselvyyksiä on vähemmän, Halme sanoo.

– Ja ongelmien ratkominen on niin paljon helpompaa, kun ihmiset ovat lähekkäin, Väänänen lisää.

Hän aikoo korostaa rekrytoinnissa työhyvinvointipuolta. Turkua voi myydä osaajille luonnonläheisyydellä, kompaktiudella ja kohtuullisilla elinkustannuksilla.

Fokus omiin tuotantoihin

Tällä hetkellä 75 prosenttia Pyjama Filmsin toiminnasta on omia sarjoja ja elokuvia ja neljännes ulkopuolisia tilauksia, kuten selitysvideoita yritysten tarpeisiin. Väänänen toivoo, että tulevaisuudessa Pyjama Films voisi keskittyä täysin omiin tuotantoihin.

Tavoitteena on, että meillä olisi joku iso tuotanto käynnissä jatkuvasti.

Toimitusjohtaja Terhi Väänänen

– Toivon, että seuraavissa projekteissa isompi osa työstä tehtäisiin Suomessa, jotta voisimme palkata enemmän paikallisia tekijöitä.

Animaatioalan toiminta Turun seudulla on toistaiseksi muutaman yrityksen varassa. Väänänen toivoo, että löytyisi lisää yrittäjähenkisiä ammattilaisia, jotta alan ekosysteemi kasvaisi. Ala ei ole näyttelijäsidonnainen, joten animaatioteollisuuden rakentuminen pääkaupungin ulkopuolelle on mahdollista. Tästä on Väänäsen mukaan rohkaisevia esimerkkejä maailmalla.

– Ja jos täällä olisi enemmän animaatiotuotantoyhtiöitä ja projekteja, niin ammattilaiset voisivat mennä toiseen paikalliseen firmaan töihin, kun meillä on tuotannossa taukoa.

Teksti: Heidi Pelander, kuvat: Pyjama Films ja Turun kaupunki