Langh Tech hakee kasvua luomalla vihreää teknologiaa merenkulun tarpeisiin

, , , ,
Henkilökuva Langh Techin toimitusjohtajasta Laura Langh-Lagerlöfistä

Tämä artikkeli on osa Varsinais-Suomen liiton rahoittaman TKI-kompassi-hankkeen artikkelisarjaa, jossa tutustutaan Turun seudun yritysten tekemiin TKI-investointeihin.


Langh Techin toimintaidea kiteytyy maalaukseen konttorin seinällä. Teoksessa Hampurin satamaan rantautuneiden laivojen piipuista tupruaa tummia savukaasupilviä, ja ilma on sankkana saasteista. 

– Joskus sanon täällä käyville vieraille, että tästä taulusta ymmärsimme, että tälle tilanteelle pitää tehdä jotain, toimitusjohtaja Laura Langh-Lagerlöf sanoo.

Langh Tech kehittää vihreän teknologian ratkaisuja telakoille ja varustamoille ympäri maailman. Yrityksen rikkipesurit poistavat rikkioksidia laivan savukaasuista. Painolastiveden käsittelyjärjestelmät estävät vieraslajien leviämisen merialueelta toiselle. 

Langh Techin rikkipesuri on korkeudeltaan 10 metriä ja halkaisijaltaan kolme metriä. Yrityksen tuotteiden suurimmat osat teetetään alihankkijoilla.

Yrityksen uutuus on hiilisieppari, joka sitoo 20–30 prosenttia laivan savukaasujen hiilidioksidista ja vähentää näin polttoöljyllä tai dieselillä kulkevan laivan hiilijalanjälkeä. 

Kahden yrityksen hyödyllinen symbioosi

Langh Techiä ei olisi ilman sisaryhtiö Langh Shipia. Se on perheyhtiön varustamo, jonka rahtilaivat liikennöivät pääosin Euroopassa. Kaikki Langh Techin ratkaisut ovat syntyneet sisaryhtiön laivojen tarpeisiin. 

Painolastiveden käsittelyjärjestelmä estää vieraslajien leviämisen merialueelta toiselle. Kuvassa ollaan Langh Shipin m/s Christinan kyydissä.

Omasta varustamosta on kehittyvälle teknologiayhtiölle paljon hyötyä. Omat laivat toimivat testialustoina sekä ensimmäisinä referensseinä asiakkaille, kun tuote on valmis.

– Omilla laivoilla pystyy testaamaan, mokaamaan, rakentamaan uudestaan, parantamaan ja testaamaan tuotteita uudelleen. Se madaltaa kynnystä kokeilla uusia asioita, Langh-Lagerlöf sanoo. 

Kuvituskuva: Laura Langh-Lagerlöft rappusissa nojaamassa kaiteeseen
Langh Techin toimitusjohtajan Laura Langh-Lagerlöfin mukaan yrityksen tavoitteena on laajentaa tuotevalikoimaa ja pysyä ajan hermolla siinä, miten merenkulusta tehdään vähäpäästöisempää.

Uudet innovaatiot ovat Langh Techin kantava voima. Yritys pyörii noin 20 hengen voimin. Tuotekehitystiimissä on tekniikan alan insinöörejä, joista moni on Åbo Akademin kasvatti. 

– Moni on tullut tänne töihin suoraan koulusta ja tehnyt lopputyönsä meille, Langh-Lagerlöf sanoo.

Kilpailuvalttina energiatehokkuus 

Toistaiseksi suurin osa Langh Techin liikevaihdosta tulee rikkipesureista. Langh-Lagerlöf näkee myös hiilisieppareissa ison bisnesmahdollisuuden, koska merenkulkualan säädökset ajavat alan toimijoita vähentämään päästöjään entisestään. 

Yrityksen hiilisieppari ei ole tuotteena ainutlaatuinen, mutta se on kilpailijoihinsa verrattuna pienempi ja energiatehokkaampi. Lisäksi prosessissa syntyvälle natriumkarbonaatille on laajat markkinat teollisuudessa. Sitä käytetään esimerkiksi lasinvalmistuksessa. 

Valokuva Langh Techin toimitiloista, jossa rakennetaan hiilisiepparia.
Langh Techin tuotteiden ydinteknologia valmistetaan omalla verstaalla Kaarinan Piikkiössä.

– Liiketoiminnan esteenä on se, että merenkulun säädökset eivät vielä tunne hiilidioksidin talteenottoa. Raportointi perustuu siihen, että laivaan otetusta polttoaineesta vapautuva hiilidioksidi päästetään ilmakehään. Toivottavasti tämä muuttuisi pian, Langh-Lagerlöf sanoo.

Yrityksen hiilisiepparia on testattu Langh Shipin m/s Laura -rahtilaivassa vuoden verran. Vuoden 2025 aikana se asennetaan neljän asiakkaan aluksiin. Hiilidioksidin talteenotossa syntyy nestettä, joka jätetään maihin. Tätä varten satamassa pitää olla oma infrastruktuurinsa.

– Siksi laite soveltuu parhaiten suhteellisen lyhyen linjaliikenteen laivoille, joilla ainakin toinen satama on vakituinen, Langh-Lagerlöf selittää.

Kuvituskuva: Kuva hiilisiepparista laivan sisällä

Langh Techin hiilisiepparia on testattu vuoden ajan Langh Shipin m/s Laura -rahtilaivassa. Vuonna 2025 tuote asennetaan myös neljän asiakkaan aluksiin. Kuvassa Langh Techin toimitusjohtaja Laura Langh-Lagerlöf.

Tukieuroista apua matkan varrella 

Langh Tech on hyödyntänyt toiminnassaan myös TKI-rahoitusta. Yritys sai alkunsa rikkipesureiden kehittämisestä. EU:n Motorways of the Seas -ohjelmasta se sai merkittävän rahoituksen pesureiden kehittämiseen ja pilottiasennuksiin. 

– Sillä oli iso merkitys. Rahoituksen turvin uskalsimme lähteä tekemään rikkipesureita, Langh-Lagerlöf sanoo.

Business Finlandin tuella yritys on tutkinut hiilisieppareiden markkinamahdollisuuksia maailmalla sekä prosessissa syntyvän natriumkarbonaatin jatkokäyttötapoja.

Business Finlandin rahoituksella on testattu myös, mikä kemikaali sopii hiilidioksidin talteenottoon parhaiten. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Åbo Akademin kanssa. 

Langh-Lagerlöf harmittelee, että Suomessa TKI-tukia ei missään tapauksessa saa käyttää tuotteiden kaupallistamiseen.

– Suomi on ehkä tunnettukin maailmalla siitä, että meillä on hienoja ideoita ja keksintöjä, mutta emme saa niitä myytyä. Ehkä siihen voisi satsata, että tuotekehitysprojekteja jatkettaisiin kaupallistamiseen asti ja huolehdittaisiin, että niistä syntyisi myyvä tuote.

Ota yhteyttä

Kaipaako yrityksesi tukea esimerkiksi tutkimusyhteistyöhön, tuotekehitykseen tai kaupallistamiseen? Business Turun asiantuntijat auttavat sinut oikealle raiteelle.


Teksti: Heidi Pelander
Kuvat: Heidi Pelander ja Langh Tech Oy Ab

TKI-kompassi-hanke toteutetaan Varsinais-Suomen liiton Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukemisen (AKKE) määrärahalla.