Tämä artikkeli on osa Varsinais-Suomen liiton rahoittaman TKI-kompassi-hankkeen artikkelisarjaa, jossa tutustutaan Turun seudun yritysten tekemiin TKI-investointeihin.
InterControl näkee isoja kasvumahdollisuuksia sähköautojen kaksisuuntaisessa latauksessa. Uuden tuotteen tuotekehitys tilattiin turkulaiselta Nextfourilta.
Sähkölatausmarkkinoilla kuhistaan nyt kaksisuuntaisesta latauksesta (V2G, Vehicle to Grid). Tämä tiedetään turkulaisyritys InterControllissa, jolta on tulossa markkinoille oma V2G-tuote.
– Kaksisuuntainen lataus herättää paljon mielenkiintoa. Meille tulee päivittäin yhteydenottoja, että laitteita haluttaisiin testiin, myynti- ja tuotepäällikkö Ari Tikakoski sanoo.
Kaksisuuntaisessa latauksessa sähköauto voidaan ladata normaalisti. Lisäksi auton akku toimii sähkövarastona, josta sähköä voidaan siirtää takaisin sähköverkkoon.
Ideana on, että käyttäjä voi säästää omassa sähkölaskussaan hyödyntämällä varastoimaansa sähköä silloin, kun sähkö on kalleimmillaan. Varastoidulla sähköllä voi tienata myös sähkön reservimarkkinoilla, joilla tasataan sähköntuotannon heilahduksia valtakunnallisesti.
Tikakosken mukaan V2G-teknologian taustalla on uusiutuvan energian suurin ongelma eli epätasainen tuotanto. Kaksisuuntaisen latauksen avulla itse tuotettua sähköä, kuten tuuli- tai aurinkovoimaa, voidaan varastoida ja käyttää tasaisemmin.

Turkulaista tuotekehitystä
InterControl on toiminut sähkölatausmarkkinoilla yli 10 vuotta. Yritys on lataus- ja energiainfran ratkaisujen asiantuntija, ja tuo maahan eurooppalaisia laitteita muutamalta tunnetulta merkiltä.
Yritys toimii Pohjoismaissa ja Baltiassa. Tähän saakka valtaosa liikevaihdosta on tullut suurteholatauslaitteista, joilla ladataan sähköautoja esimerkiksi liikenneasemilla.
Yrityksen omaa kaksisuuntaisen latauksen tuotetta alettiin kehittää kolme vuotta sitten. Tuotekehityspalvelut ostettiin turkulaiselta Nextfourilta.
– He tarjosivat kokonaisvaltaisen tuotekehitystiimin käyttöömme. Samasta talosta löytyi mekaniikka-, elektroniikka- ja ohjelmistosuunnittelu. Ratkaisu on sopinut meille erittäin hyvin, Tikakoski sanoo.
Kaipaako yrityksesi tukea esimerkiksi tutkimusyhteistyöhön, tuotekehitykseen tai kaupallistamiseen? Business Turun asiantuntijat auttavat sinut oikealle raiteelle.
InterControlin V2G-laitteen tehoelektroniikkaosa tulee saksalaiselta yhteistyökumppanilta Ambiboxilta. Kaikki muu on kehitetty Turussa.
Tikakosken mukaan InterControl aloittaa uuden laitteen asiakaspilotit erilaisten sähköautojen kanssa vuoden 2025 toisen neljänneksen aikana.

Tukea eri rahoituslähteistä
InterControl on saanut V2G-toimintaansa rahoitusta useammastakin lähteestä.
Business Finlandin Market Explorer -tuella yritys tutkii uuden tuotteen markkinamahdollisuuksia Pohjoismaissa. Tikakoski toivoo, että pohjoismaisen yhteistyökumppanin avulla markkinoille päästäisiin nopeammin kuin omin voimin.
– Siellä on natiivit ihmiset apuna, jotka tuntevat paikalliset markkinat, hän sanoo.
Ely-keskuksen kautta haettua Euroopan aluekehitysrahaston tukea yritys käyttää V2G-tuotteen tuotannon perustamiseen. Tuotantotilat ovat samaan konserniin kuuluvan Q-Flexin yhteydessä Liedossa.
Merkittävin rahoituslähde on EU:n DriVe2X-hanke, jossa kehitetään uusia kaksisuuntaisen latauksen teknologioita. Hankkeen kautta InterControl pääsee testaamaan laitettaan Hollannissa, Portugalissa ja Englannissa.
– DriVe2X on meille myös hyvä näyteikkuna Euroopassa, Tikakoski sanoo.

Isoja mahdollisuuksia
Tällä hetkellä InterControlissa eletään jännittäviä hetkiä. Tikakosken mukaan onnistumiseen tarvitaan sopivat, motivoituneet yhteistyökumppanit. Markkinat avautuvat myös sen myötä, kun kaksisuuntainen lataus yleistyy hiljalleen sähköautoissa ja latauspisteillä.
– Näemme tässä isoja mahdollisuuksia. Tänä vuonna tuotanto aloitettaan pienillä määrillä, ja ensi vuonna on odotettavissa jo isompaa kasvua. Parhaimmillaan tässä puhutaan kymmenien miljoonien eurojen liiketoiminnasta, Tikakoski sanoo.
Hänen mukaansa tavoitteena on tehdä kaksisuuntaisesta latauksesta yrityksen päätuote. Markkina-alueina ovat aluksi Suomi ja Ruotsi. Ruotsissa kiinnostusta on erityisesti sähkön reservimarkkinoilla, koska sähköstä maksetaan siellä enemmän kuin Suomessa.
Tikakoski uskoo, että kilpailluilla markkinoilla InterControlin valtti on näkemys ja kokemus sähkölatausmarkkinoista. Kilpailijoita tulee nyt jo Euroopasta, tulevaisuudessa varmasti myös Kaukoidästä. Avain on saada kilpailukykyinen tuote markkinoille ripeästi.
– Ei saa jäädä tuleen makaamaan, vaan pitää liikkua reippaasti eteenpäin.

Ota yhteyttä
Etsitkö kipinää liiketoiminnan kasvuun, haluatko verkostoitua vai ratkotko rahoitusmahdollisuuksia? Me autamme sinua kehittämään liiketoimintaasi ja löytämään kasvumahdollisuuksia.
Kaikki Business Turun palvelut ovat maksuttomia.
Teksti ja kuvat: Heidi Pelander
Business Turku: Lotta Kujanpää, Mikko Suhonen
TKI-kompassi-hanke toteutetaan Varsinais-Suomen liiton Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukemisen (AKKE) määrärahalla.