Icon of the Seas -alus on luovutettu tänään Meyer Turun telakalta Royal Caribbean Cruisesille. Icon of the Seas on maailman suurin ja edistyksellisin risteilyalus, mutta myös Turun alueen ja laajemmin suomalaisen suunnittelu-, insinööri- ja laivanrakennustyön merkkipaalu.
Turun telakalla Iconista ollaan oikeutetusti ylpeitä. Meyer Turun toimitusjohtaja Tim Meyer kertoo tiedotteessa:
”Icon of the Seas on maailman suurin, mutta ennen kaikkea maailman edistyksellisin risteilyalus. Yhdessä Royal Caribbeanin kanssa asetimme riman poikkeuksellisen korkealle niin suunnittelun, teknologian, turvallisuuden kuin energiankulutuksen vähentämisen suhteen.”
Tim Meyer, Meyer Turun toimitusjohtaja
Aivan uudenlainen kokemus merten aalloilla
Merten mahti Icon ottaa ensimmäiset matkustajat vastaan tammikuun lopulla Floridassa. Alus houkuttelee matkustajia ennen näkemättömällä määrällä erilaista viihdykettä: ravintoloista vesipuistoon, uima-altaisiin, luisteluesityksiin ja Aquadome-alueeseen, jossa on ravintoloiden lisäksi aidolla vesiputouksella ehostettu esityslava – jälleen ensimmäinen koskaan laivaan rakennettu. Huomion kiinnittävä Aquadome on myös Iconin näkyvä ulkoinen tunnusmerkki, suuri lasikupu laivan keulassa näkyy taatusti kauas!
Rakennettu vesipedoille
Myös Iconin vesipuisto on ainutlaatuinen meriolosuhteissa. Laivan takaosassa on kuusi liukumäkeä ja yläkansille levittäytyneenä seitsemän erilaista uima-allasta. Perässä on vielä Royalin aikaisemmistakin laivoista tuttu surffisimulaattori. Vesipuisto on suurin laivaan koskaan rakennettu.
Royal Caribbean Cruises julkaisee kuvamateriaalia laivan sisätiloista tammikuussa. Sillä välin voit käydä ihastelemassa suomalaisen laivanrakennusosaamisen saavutusta Iconin omalla verkkosivulla.
Haluatko todistaa merten jätin lähtöä omin silmin?
Icon of the Seas aloittaa matkansa telakalta ulapalle lähipäivinä.
Vinkki: Voit koittaa ennakoida aluksen lähtöä seuraamalla Pilot Online -sivuston näkymää. Kun Icon of the Seas -aluksen State-tieto päivittyy In progress -tilaan, alus on valmis lähtöön. Silloin sillä kestää noin tunnin verran saapua Ruissalon kärjen kohdalle.
Paras paikka laivabongaukseen on Ruissalon kärki, jonne kertynee totuttuun tapaan paljon ihmisiä kameroineen.
Icon of the Seas
Pituus: 365 m
Rungon leveys: 48,5 m (vesiviivalla), 57,8 m (kansirakennus), 65,8 m (komentosilta)
Bruttovetoisuustonnit: 248 655
Matkustajia: 7 600
Miehistöä: 2 350