Turun AMK:n ja Kongsbergin yhteistyö vauhdittaa autonomisten kulkuneuvojen kehitystyötä

|

Kongsberg antaa Turun ammattikorkeakoulun käyttöön yli miljoonan euron arvosta laitteistoja, joilla voidaan kehittää autonomista ja etäohjattua laivaliikennettä. Laitteistoa käytettiin mm. vuonna 2018 Falco-lautalla tehdyssä etäohjauksen pilotissa.

Turun ammattikorkeakoulu saa merkittävää apua tutkimustyöhönsä norjalaiselta teollisuuskonserni Kongsbergilta. Kongsberg lainaa Turun AMK:lle yli miljoonan euron arvosta laitteistoja, kuten erilaisia kameroita, sensoreita ja antureita.

Finferriesin Falco-aluksella pilotoitiin etäohjausta vuonna 2018. Kuvassa Sterna-lautta.

Laitteistoja tullaan hyödyntämään Turun AMK:n tutkimustyössä, jossa kerätään dataa etäohjattavien, automatisoitujen ja autonomisten alusten kehittämiseen. Turun AMK koordinoi aiheeseen keskittyvää Applied Research Platform for Autonomous Systems (ARPA) -hanketta, joka käynnistyi vuoden 2020 lopussa. 
ARPA-hankkeessa kehitetään testiympäristöjä autonomiseen ja etäohjattuun liikkumiseen, erityisesti meriliikenteeseen.

Laitteistosta osa on alun perin ollut käytössä, kun Rolls-Royce teki Falco-lautalla maailman ensimmäiset pilotit autonomisesta ja etäohjatusta aluksesta vuonna 2018. Sittemmin Rolls-Roycen Commercial Marine -toiminnot myytiin Kongsbergille vuonna 2019. Kongsberg on jatkanut vahvaa panostusta autonomisten ja etäohjattujen laivojen teknologiakehityksessä.

Turun AMK toimii aktiivisesti yhteistyössä erilaisten yritysten kanssa.

−    ARPA-hanketta valmistellessa kutsuimme yrityksiä keskustelemaan autonomisten ja etäohjattavien alusten kehittämisestä. Tapaamisen jälkeen Kongsberg lähestyi meitä ja ehdotti laitteistoa meille käyttöön, kertoo Turun AMK:n johtava yliopettaja ja ARPA-hankkeen projektipäällikkö Jarkko Paavola.

Turun AMK:lla on useita meriteollisuuteen liittyviä hankkeita, joista ARPA on yksi. Hanke kiinnitti Kongsbergin huomion, sillä lainaksi annettava laitteisto sopii juuri siinä tehtävään kehitystyöhön.

−    Kongsberg haluaa omalta osaltaan tukea paikallista kehitystä autonomian ja etäoperoinnin saralla. Erityisen tärkeää on varmistaa, että opiskelijoilla on tarvittavat laitteet käytössä heidän projekteissaan, jotta tulokset ja oppiminen ovat parhaalla mahdollisella tasolla. Samalla Kongsberg kokee, että panostamalla korkeakouluihin edistetään suomalaista osaamista ja sitä kautta kilpailukykyä, sanoo Remote Operation Solutions johtaja Anton Westerlund Kongsbergiltä.

Laitteistoon sisältyy esimerkiksi lämpö- ja yönäkökameroita, tutkia, sääasema, dataa kerääviä sensoreita, palvelin datan käsittelyyn sekä tuuli- ja näkyvyysantureita. Laitteisto sijoitetaan Turun AMK:ssa virtuaalitodellisuuden ja tekoälyn tutkimuskeskus FIT Turkuun sekä eri laboratorioihin ja AMK:n mittausalukseen.

Autonominen liikenne on ajankohtainen tutkimusaihe. Tulevaisuudessa nähdään rahtilaivoja ja muita kulkuneuvoja, joita voidaan ohjata etäältä. Ennen näiden suunnitelmien realisoitumista on kerättävä dataa erilaisista ympäristöistä, skenaarioista ja olosuhteista, jotta tekoäly oppii ohjaamaan kulkuneuvoja turvallisesti eri tilanteissa. ARPA-hankkeessa kehitetään testiympäristöä tällaisen datan keräämiseen.
Jarkko Paavola kuvailee, että laitteiston saaminen AMK:n käyttöön on valtava apu hankkeelle.

−    Nyt käytössämme on parasta mitä markkinoilla on tarjota, ja tämä nostaa myös meidän testiympäristömme laadun aivan eri tasolle. Kun on parhaat laitteet käytössä, kerätty datakin on mahdollisimman hyvää, hän sanoo.

Autonomisella liikenteellä pyritään vähentämään ihmisistä aiheutuvia onnettomuuksia, parantamaan toiminnan taloudellisuutta sekä tukemaan vihreää ajattelua, esimerkiksi optimoimalla nopeuksia.