- Raision Smart Chemistry Parkissa etsitään älykkäitä ratkaisuja kestävän kehityksen tueksi
- CH-Polymers kehittää muovia korvaavia biopohjaisia materiaaleja
- EU:n suunnittelema jätedirektiivin uudistus avaa lähivuosina merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia
Kestävä kehitys perustuu luonnonvarojen älykkääseen käyttöön. Öljypohjaiset tuotteet ovat katoava luonnonvara, kun vihreät tuotteet rynnivät markkinoille. Öljy pärjää raaka-ainekilpailussa edelleen edullisella hinnallaan, mutta sen korvaavia biopohjaisia tuotteita tulee markkinoille lisää jatkuvasti. Hallituksen biotaloustavoitteet työntävät yrityksiä yhä voimakkaammin korvaamaan öljypohjaiset tuotteensa biopohjaisia raaka-aineita sisältävillä tuotteilla.
Raision Kemiantaloon perustetun Smart Chemistry Parkin yksi vanhimmista asukkaista on Raisio Chemicalsista alkunsa saanut CH-Polymers. Yrityksen liiketoiminnan ytimessä on eri alojen megatrendien seuraaminen, sillä viime kädessä kulutustottumuksiin vastaaminen vie asiakkaan luokse. Ympäristöystävällisyys ja turvallisuus ovat esimerkkejä tämän päivän kuluttajalle keskeisistä arvoista ja ne ovat jatkuvasti kasvavassa roolissa myös kemianalan pioneeriyritys, CH-Polymersin liiketoiminnassa.
Yrityksen ydinosaaminen koostuu funktionaalisten monomeerien polymeroinnista erilaisiksi polymeeridispersioiksi. Toiminta jakautuu kolmeen liiketoiminta-alueeseen, jotka ovat kuitukangas, paperi ja pakkaukset sekä maalit. Yrityksen sideaineita käytetään useissa eri sovelluksissa ja lopputuotteena kaupan hyllylle päätyvät mm. erilaiset pakkaukset, pussit ja maalit sekä teolliset suodattimet.
Paperin uusi aikakausi
Yritys työllistää yhteensä noin 50 henkilöä Raision tutkimuskeskuksessa ja Kouvolan tuotantolaitoksella. Yhtiön suurin yksikkö on paperi ja pakkaukset –yksikkö. Kartonki- ja paperipintaan tehtävällä barrierilla eli sulkupinnoitteella voidaan korvata elintarvikepakkauksissa usein käytettävä muovikerros, jolloin tuotteesta tulee ympäristöystävällinen.
Kysyntää sulkupinnoitteille lisäisi entisestään EU:n tekemä ehdotus jätedirektiivin uudistamisesta. Ehdotuksessa monikerrospakkausten kierrätettävyys tulisi nostaa 75 % tasolle vuoteen 2030 mennessä. Jotta tavoitteeseen päästään, tulevat CH-Polymersin tarjoamat ratkaisut entistäkin kiinnostavammiksi.
Biotalouden edelläkävijä
Yhtiön kuitukangasyksikössä valmistetaan erilaisia asiakkaalle räätälöityjä erikoistuotteita. Esimerkiksi tekniset suodattimet, puhdistuspyyhkeet ja rakennusmateriaalien, kuten tapettien irtoamisominaisuudet ovat CH-Polymersin ydinosaamista. Tuotteet ovat pitkälti biopohjaisia ja turvallisia elintarviketeollisuudessa alhaisen formaldehydimäärän ansiosta.
Puhtaampi tulevaisuus
Vaikka yrityksen liiketoiminta perustuu b2b-kauppaan, vaatimukset tuotteille ja uusille ratkaisuille tulevat kuitenkin kuluttajilta. Maalipintojen puhdistusominaisuus on sen käytännöllisyyden kannalta olennaista. CH-Polymersin kehittämä Easy Clean-innovaatio tuo parannetun pyyhkimisominaisuuden maalatulle seinäpinnalle, jolloin maalipinta tulee likaa hylkiväksi ja on helppo puhdistaa. Vaikeimmat tahrat aiheutuvat kahvista ja punaviinistä, mutta tuotetestauksissa kokeillaan myös punajuurta, nikotiinia, soijakastiketta ja erilaisia puhdistusaineita.
– Easy Clean -tuotetta myydään useille eurooppalaisille maalinvalmistajille. EU-alueen sisällä vaatimukset maalin pitoisuuksista vaihtelevat, jolloin säädämme tuotteen ominaisuuksia oikean lopputuloksen saavuttamiseksi, kertoo maali- ja kuitukangasyksiköitä johtava Tuija Andersson.
Asiakkaan asialla
CH-Polymersilla on toiminnalleen pk-yritykseksi ison yhtiön puitteet. Toimijoiden väheneminen markkinoilla vuoden 2010 taitteessa avasi yritykselle reitin myös maaliteollisuuden sideainetoimittajaksi, minkä myötä laitekanta kasvoi entisestään. Teollisuusalueen infrastruktuuri on tuonut mahdollisuuden erikoistua ja kehittää erikoisratkaisuja suoraan asiakkaiden tarpeisiin.
Palvelualttius, nopeus ja paikallisuus ovat CH-Polymersin tärkeimpiä myyntivaltteja markkinoilla, missä suuria kemianalan yhtiöitä riittää. Uusiin tuotekehitysprojekteihin yritys lähtee innolla mukaan, kun yhteiset tavoitteet on lyöty asiakkaan kanssa lukkoon. Lähtökohtana on aina tehdä asiakkaalle ympäristöystävällinen vihreä ratkaisu.