- Hesburgerin kanssa samaan yritysryhmään kuuluva Hes-Pro on sopinut yhteistyöstä HKScanin kanssa
- Tavoitteena on tuoda kasviproteiinituotteita laajasti ruoka-alan toimijoiden ja ruokakauppojen valikoimiin
- Tuotanto alkaa ensi vuonna Hes-Pron Kaarinan tehtaalla
Turussa pääkonttoriaan pitävä HKScan Oyj ja kaarinalainen Hes-Pro (Finland) Oy ovat tehneet yhteistyösopimuksen kasviproteiinituotteiden kehittämisestä, valmistamisesta ja markkinoille tuomisesta. Yhteistyösopimuksen mukaisesti HKScan tuo vuoden 2020 aikana markkinoille Hes-Pron kehittämiä kasviproteiinituotteita ensin food service -kanavaan ja myöhemmin vähittäiskauppaan. Tuotteet tullaan alkuvaiheessa valmistamaan Hes-Pron tehtaalla Kaarinassa. Tavoitteena on laajentaa tuotantoa myöhemmin myös HKScanin omille tehtaille.
– Huomasimme tarpeen uusille kasviproteiinituotteille jo vuosia sitten ja aloitimme oman tuotekehitystyön. Meillä on varta vasten kasviproteiinien valmistukseen suunniteltu nykyaikainen tuotantolaitos, jossa voimme on tehdä poikkeuksellisen hyviä tuotteita omalla reseptillä, kertoo Hes-Pron hallituksen puheenjohtaja Heikki Salmela.
Tuotteet myös ruokakauppoihin
Hes-Pro on etsinyt sopivaa kumppania kasviproteiinituotteiden tuomiseksi laajasti ruokakauppoihin.
– Halusimme kokeneen kumppanin, joka on vahva toimija kuluttajamarkkinassa ja toimii myös maantieteellisesti laajalla alueella. Onkin hienoa aloittaa yhteistyö HKScanin kanssa, jolla on laaja myynti- ja jakeluverkosto Pohjoismaissa. Uskon, että Hes-Pron kanssa sovittu kumppanuus tukee myös HKScanin tavoitetta kasvaa monipuolisena ruokatalona, Salmela toteaa.
Aloitus Suomen markkinoilla
HKScanin toimitusjohtaja Tero Hemmilän mukaan yhteistyö Hes-Pron kanssa on HKScanille luonteva osa konsernin uutta strategiaa kehittyä monipuoliseksi ruokataloksi sekä laajentua uusiin tuotekategorioihin ja raaka-ainepohjiin.
– Hes-Pro on tehnyt ansiokasta työtä kasviproteiinituotteiden kehittämisessä ja on hienoa aloittaa yhteistyö heidän kanssaan, Hemmilä sanoo.
Ensimmäisenä uudet kasviproteiinituotteet lanseerataan Suomen markkinoille, mutta HKScan selvittää mahdollisuuksia myydä tuotteita myös yhtiön muilla kotimarkkinoilla Itämeren alueella.