Vahva yhteistyö takaa Lounas-Suomen meriteollisuusekosysteemin menestyksen

Business Turun Maritime Venture Program kokosi sijoittajat, startup- ja scaleup-yritykset sekä meriteollisuuden isot pelurit yhteen uusien innovaatioiden äärelle. Tapahtuma sai kiitosta käytännönläheisyydestä ja lämpimästä ilmapiiristä.

Suomen meriteollisuudessa kuhisee, mikä näkyy Lounais-Suomessa. Loistoristeilijöitä rakentavan Meyer Turun telakan tilauskirjat ovat täynnä useammaksi vuodeksi. Rauman telakalla rakennetaan kaksi neljästä jäänmurtajasta, jotka Yhdysvaltojen rannikkovartiosto on tilannut Suomesta.

Jotta Lounais-Suomen meriteollisuuden ekosysteemi pysyy globaalissa kärjessä myös tulevaisuudessa, tarvitaan uusia innovaatioita ja entistä vahvempaa meriteollisuuden yritysverkostoa.

Business Turku ja HöpöHöpö Oy kokosivat lokakuun lopussa meriteollisuuden innovaattorit saman katon alle kaksipäiväiseen Maritime Venture Program -tapahtumaan. Tapahtuma toi yhteen sijoittajat, startupit, scaleup-yritykset sekä verkoston isoista yrityksistä Meyer Turun, Wärtsilän, ABB:n, RCCL:n ja Alfa Lavalin.

– Tällainen kokoontuminen ei ole mahdollista kovin monessa paikassa maailmassa. Turun seudulla on edustus näistä kaikista merkittävistä yrityksistä niin telakan, asiakkaan kuin teknologiatoimittajien puolelta, Business Turun meriteollisuusasiantuntija Tapio Karvonen sanoo.

Maritime Venture Program houkutteli Turkuun startupeja Suomesta ja muualta Euroopasta. Tapahtuman välitön tunnelma innosti mielenkiintoisiin keskusteluihin.

Vastauksena meriteollisuuden tarpeisiin

Karvosen mukaan aloite tapahtumaan tuli meriteollisuudesta, Meyer Turun ekosysteemijohtajalta Ilkka Rytkölältä. Pelkästään Meyer Turun verkostossa on 1300 toimittajayritystä, joista 900 on Suomesta. Karvonen korostaa, että meriteollisuus elää verkostoistaan.

– Turun telakalla rakennettujen risteilijöiden kokonaisarvosta noin 80 prosenttia tulee verkostoyritysten tekemän työn kautta, Karvonen sanoo.

Karvonen iloitsee siitä, miten paljon Turun seudun meriteollisuusverkoston keskusteluyhteys on lähivuosina tiivistynyt. Se on tärkeää Meyer Turulle ja koko alihankintaverkostolle. Meyer Turun vetämä keskustelufoorumi NecoCoffee kokoontuu yhteen perjantaisin, ja Business Turku koordinoi Älykkään meriteollisuuden ja meriliikenteen verkostoa.

– Maritime Venture Programin ideana oli vahvistaa Turun seudun laivanrakennusketjua, helpottaa uusien toimijoiden pääsyä meriteollisuuteen sekä saada uusia yrityksiä kiinnostumaan Turun seudulle sijoittumisesta, hän sanoo.

Höpöhöpö Oy:n Tuomas Pahlmanin käytännönläheinen ote sai kiitosta Maritime Venture Programissa.

Pitkiä teknologiakumppanuuksia

Royal Caribbean Groupin teknologiakumppanuuksien päällikön Anssi Lappalaisen mielestä Maritime Venture Program oli hyvin järjestetty ja hyödyllinen mahdollisuus päästä tutustumaan uusiin yrityksiin ja innovaatioihin, joista voisi olla yritykselle hyötyä.

Meyer Turku rakentaa parhaillaan neljättä Royal Caribbeanin Icon-sarjan laivaa. Lappalaisen mukaan merenkulun regulaatio ajaa varustamoa hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. Tämä on keskeinen arvo myös teknologiakumppanuuksien etsimisessä.

– Meidän on pakko löytää esimerkiksi uusia hiilettömiä tai vähähiilisiä polttoaineita ja vähäpäästöisempiä moottoreita. Tämä on jatkuva kehitysprosessi.

Tapahtumassa nousi hyvin esiin meriteollisuuden verkostomainen toimintatapa. Uutta teknologiaa alalle tuovan startupin pitää usein vakuuttaa paitsi varustamo, myös telakka ja teknologiatoimittaja. Lappalaisen mukaan uusien teknologioiden tuominen laivoihin on pitkäjänteistä työtä ja kumppanuudet pitkiä.

– Meidän pitää siis myös selvittää, mikä on startupin näkemys tulevaisuudesta ja miten matkan varrella tulevat teknologian parannukset pystytään integroimaan jo olemassa oleviin laivoihin.

Royal Caribbean Groupin Anssi Lappalainen toivoo, että Turussa nähtäisiin tulevaisuudessa isompiakin meriteollisuustapahtumia. Näin alueen uniikki ekosysteemi tulisi tunnetummaksi myös maailmalla.

Jalansijaa meriteollisuuteen

Saksalainen scaleup-yritys Relimetrics haki tapahtumasta meriteollisuuskumppaneita. Yrityksen tekoälypohjainen Relivision-alusta auttaa teollisuusyrityksiä digitalisoimaan silmämääräiset tarkastus-, testaus- ja kunnossapitoprosessit.

– Relivisionilla voisi olla merkittävä rooli korroosion havaitsemisessa. Pystymme myös analysoimaan rakenteiden eheyttä visuaalisen datan pohjalta, toimitusjohtaja Kemal Levi heittää esimerkkejä alustan mahdollisuuksista meriteollisuudessa.

Hän kehuu tapahtuman ohjelmasta vastanneen, startupekosysteemeihin erikoistuneen Höpöhöpö Oy:n konkreettista otetta sekä lämmintä ilmapiiriä, joka mahdollisti merkitykselliset keskustelut ihmisten kanssa. Vielä on liian aikaista sanoa, tuottavatko tapaamiset Relimetricsille liikevaihtoa.

– Tapahtuma auttoi minua ymmärtämään meriteollisuuden ekosysteemin tarpeita ja haasteita paremmin. Saimme yhteyden potentiaalisiin asiakkaisiin, mikä on hyvä tulos tällaisesta tapahtumasta, Levi sanoo.

Hänestä meriteollisuusyrityksiä olisi hyvä kouluttaa siitä, millaista lisäarvoa digitaalinen transformaatio voisi heille tuoda. Hän korostaa, että kouluttajan pitäisi tuntea meriteollisuuden teknologiset haasteet syvällisesti.

Saksalaisen teknologiayrityksen Relimetricsin toimitusjohtaja Kemal Levi oli tyytyväinen Maritime Venture Programin antiin.

Konkreettisia neuvoja ja uusia kontakteja

Naantalilaisen startupin Reverlastin perustajat Ossi Heiskala ja Johannes Peace kiittelevät, miten konkreettisia neuvoja ja ymmärrystä startupien rahoituksesta he saivat Höpöhöpön Tuomas Pahlmanilta.

– Lisäksi sijoittajat ja asiakkaat kertoivat kovia totuuksia markkinasta. Oli hyvä, ettei yleistyksille tai unelmoinnille jätetty aikaa. Asioissa mentiin oikeasti eteenpäin, Heiskala sanoo.

Reverlast valmistaa kelluvia ratkaisuja eläköityneistä tuulivoimaloiden siivistä. Yritys aloitti valmistamalla mökkilaitureita. Nyt suunnittelupöydällä on isommat ratkaisut, kuten kelluvat aurinkovoimalat.

Heiskala ja Peace tulivat tapahtumaan myös tapaamaan sijoittajia. Turkuun vastaperustettu, sinisen talouden ratkaisuihin keskittyvä Redstone BLUE -rahasto on heistä erityisen kiinnostava.

Lounais-Suomen meriteollisuudessa he arvostavat matalaa hierarkiaa ja sitä, miten isojenkin toimijoiden kanssa pääsee keskustelemaan helposti. Vaikka heidän yrityksellään ei ole suoraa yhteyttä laivanrakennukseen, tapahtuma toi heille hyödyllisiä kontakteja.

Naantalissa toimiva Reverlast haki Maritime Venture Programista erityisesti sijoittajien huomiota. Johannes Peacen ja Ossi Heiskalan perustama yritys valmistaa kelluvia ratkaisuja eläköityneistä tuulivoimaloiden siivistä.

Ota yhteyttä

Etsitkö kipinää liiketoiminnan kasvuun? Haluatko verkostoitua ja löytää yhteistyökumppaneita esimerkiksi juuri meriteollisuudesta vai ratkotko rahoitusmahdollisuuksia? Me autamme sinua löytämään kasvumahdollisuuksia.

Kaikki Business Turun palvelut ovat maksuttomia.


Teksti ja kuvat: Heidi Pelander (viimeinen kuva Reverlast)