Trivore turvaa kansalaisen digiasiointia – tarjoaa eurooppalaisen ratkaisun identiteettien hallintaan

Kaksi henkilöä työskentelee toimistoympäristössä. Etualalla oleva henkilö istuu kuulokkeet päässä ja keskittyy tietokoneen näyttöön. Taustalla seisova nuorempi henkilö osoittaa näyttöä ja keskustelee toisen kanssa. Molemmilla on päällä arkiset toimistovaatteet, ja seisovalla henkilöllä on kaulassaan henkilökortti.

Tämä artikkeli on osa Varsinais-Suomen liiton rahoittaman TKI-kompassi-hankkeen artikkelisarjaa,
jossa tutustutaan Turun seudun yritysten tekemiin TKI-investointeihin.

Jokaisella meillä on identiteetti. Nyky-yhteiskunnassa, jossa yhä useampi palvelu tapahtuu digitaalisesti, on tärkeää varmistaa, ettei se päädy vääriin käsiin.

– Digitaalisen jalanjäljen suojaamisesta on tullut äärimmäisen tärkeää, sanoo turkulaisen ohjelmistoyritys Trivoren toimitusjohtaja Mika Aromaa.

Ennen yritykset suojasivat omaa toimintaansa rakentamalla muurin toimintaympäristönsä ympärille. Palomuurien merkitys on sittemmin vähentynyt merkittävästi, ja kun yrityksen digitaaliseen ympäristöön tänä päivänä murtaudutaan, se tapahtuu pääasiassa identiteettien kautta.

– Identiteetti on nykyään se ensimmäinen, mitä yrityksissä ja organisaatioissa yritetään kaapata haltuun.

Kaksinkertainen tunnistautuminenkaan ei aina auta, sillä kiireessä sattuu vahinkoja ja epähuomiossa sitä voikin tulla antaneeksi kirjautumisluvan mobiililaitteeltaan.

– Sanoisin, ettei kyse niinkään ole siitä että jos, vaan kun näin tapahtuu. Siksi digitaalisella identiteetillä on varmistettava, että työntekijä ei pääse kaikkialle, vaan ainoastaan niihin asioihin, joihin hänellä on tarve ja syytä päästä.

Toimitusjohtaja Mika Aromaa seisoo modernissa toimistoympäristössä ja katsoo suoraan kameraan. Hänellä on vaaleanruskea pikeepaita ja kaulassaan musta TRIVORE-nauha, jossa roikkuu henkilökortti. Taustalla näkyy lasiseinäisiä neuvottelutiloja ja toimiston sisustusta pehmeästi valaistuna.
Digitaalisen jalanjäljen suojaamisesta on nykymaailmassa tullut äärimmäisen tärkeää, sanoo turkulaisen ohjelmistoyritys Trivoren toimitusjohtaja Mika Aromaa.

Kotimaiselle ratkaisulle kysyntää

Trivore tarjoaa asiakkailleen kehittämäänsä, täysin kotimaista, asiakkaan arkea helpottavaa identiteetin- ja pääsynhallintaa.

– Olemme halunneet tehdä käyttäjäkokemuksesta saumattoman, eikä käyttäjän tarvitse Trivoren ratkaisuilla tehdä erikoisia temppuja päästäkseen järjestelmiin. Me rakennamme asiakkaalle juuri sellaisen kokonaisuuden, mikä kussakin tilanteessa on tarpeellinen.

Tällä hetkellä Trivore kasvaa jopa 50–70 prosentin vuosivauhtia, mikä toimitusjohtaja Aromaan mielestä on sangen hyvä tahti jo neljännesvuosisadan toimineelle ohjelmistoyritykselle. Kasvun taustalla on toiminnan painopisteen siirtyminen konsultointiyhtiöstä tuoteyhtiöksi.

– Pitkien asiakkuuksien kautta kävi ilmeiseksi, että suomalaisille identiteeteille ja suomalaiselle identiteetinhallinnalle on selkeä tilaus.

Tällä hetkellä Trivore hallinnoi yli kuutta miljoonaa identiteettiä. Kaikki eivät toki ole suomalaisia, sillä lähes kaikki julkisen liikenteen järjestelmät hyödyntävät Trivoren identiteettejä.

– Kun matkailija sitten ostaa lipun mobiiliapilla, taustalle luodaan Trivoren identiteetti, Aromaa selventää.

Nainen työskentelee kannettavalla tietokoneella pienessä neuvottelutilassa. Hän istuu pyöreän pöydän ääressä keskittyneenä ruutuun. Pöydällä on myös muistivihko, termosmuki ja iso näyttö, jolla näkyy taustakuva rantamaisemasta. Kuva on otettu lasiseinän läpi.
Voimakkaasti kasvavalle Trivorelle nuorten työllistäminen on tärkeää. Kuvassa Svitlana Strelets.

Vaihtoehdot houkuttelevat

Trivoren kasvua kirittää myös maailmantaloudessa tapahtunut äkillinen murros. Yhdysvalloissa poliittinen ilmapiiri on haastanut globaalin talouden asetelmia, mikä on saanut EU:n päättäjät miettimään, mitä mahdollisuuksia paikallisilla ohjelmistotoimijoilla on tuottaa ratkaisuja yrityksille ja organisaatioille.

– Amerikkalaisten ohjelmistojen käyttäminen ei ole sinänsä huono asia. Mutta tarjolla pitäisi aina olla vaihtoehtoja. Jos jotain tapahtuu ja esimerkiksi globaalin kaupankäynnin sääntöjä muutetaan merkittävästi, täytyy miettiä mikä merkitys sillä on, että kaikki ohjelmistot pohjautuvat amerikkalaisiin ratkaisuihin.

Vaihtoehdot houkuttelevat myös muista syistä, sillä globaalien jättien tilalle haetaan nyt paikallisia toimittajia. Se luo isoja mahdollisuuksia eurooppalaisille toimijoille.

– Moni haluaa tehdä yhteistyötä pienemmän toimijan kanssa, koska silloin saadaan varmemmin palvelua ja paikallista ymmärtämystä. Kyky vastata asiakkaan tarpeisiin on lokaalilla toimijalla yleensä korkeampi.

Pienemmän yrityksen valttina on se, että jos asiakkaalla on jonkinlainen erikoistarve, siihen pystytään Aromaan mukaan melko joustavasti vastaamaan.

– Siinäkin täytyy löytää tasapaino; tuotteeseen ei voi tehdä miljoonaa asiakaskohtaista ominaisuutta, koska silloin siitä tulee mahdoton ylläpitää. Räätälöitävä tuote on myös aina geneeristä kalliimpi, jolloin ylläpidosta tulee todella hinnakasta, Aromaa avaa.

Kaipaako yrityksesi tukea esimerkiksi tutkimusyhteistyöhön, tuotekehitykseen, kaupallistamiseen tai kansainvälistymiseen? Business Turun asiantuntijat auttavat sinut oikealle raiteelle.

Tähtäimessä kansainväliset markkinat

Aromaa näkee Trivoren kasvun jatkuvan vahvana myös tulevina vuosina. Voimakkaan tuotekehityksen lisäksi panostetaan myyntiin ja markkinointiin, sillä tähtäimessä on kansainvälistyminen.

– Meidän strategiamme on kasvaa nopeasti, mutta kannattavasti.

Kansainvälisiä markkinoita rakennetaan maa kerrallaan. Ensin suuntana ovat muut Pohjoismaat ja Baltia, sitten Pohjois-Eurooppa.

Mielenkiintoinen mahdollisuus avautuu EU:n valmisteleman digilompakkouudistuksen myötä. Lompakko helpottaa kuluttajan arkea, sillä sen avulla identiteetti voidaan todentaa turvallisesti. Identiteetin lisäksi lompakko voi sisältää erilaisia todistuksia hygieniapassista ajokorttiin.

– Yhtä yksittäistä digilompakkoa ei EU:hun kuitenkaan tule, vaan se toteutetaan erilaisin kansallisin ratkaisuin. Tässä on markkinarakoa myös meille.

Vaikka Trivore hakee voimakasta kasvua, tarkoitus on pitää se ainakin toistaiseksi suomalaisia työllistävänä suomalaisena yrityksenä. Palkkalistoilla on noin 45 osaajaa Turun lisäksi myös Seinäjoella ja Jyväskylässä sekä Helsingissä.

– Kasvuyrityksenä olemme hyötyneet työmarkkinoiden tilanteesta ja saaneet palkattua tarvitsemamme osaajat. Olemme myös voineet tarjota monelle nuorelle työtä jo opintojen loppusuoralla lopputyön merkeissä. Nuorten työllistäminen onkin meille todella tärkeää.

Trivoren kasvuluvut kertovat, että tuotekehityksen investoinnit ovat kannattaneet. Pipelinessä on paljon uusia asiakkaita. Toimitusjohtaja Aromaan mielestä se ei kuitenkaan ole se kaikkein tärkein asia.

– Tärkeintä on mielestäni se, että pystymme luomaan työpaikkoja Suomeen ja osallistumme sitä kautta koko Suomen kasvuun. Voimme omalla osaamisellamme myös olla mukana nostamassa eurooppalaista ohjelmistoteollisuutta merkittäväksi peluriksi maailmalla.


Ota yhteyttä

Etsitkö kipinää liiketoiminnan kasvuun, haluatko verkostoitua vai ratkotko rahoitusmahdollisuuksia? Me autamme sinua kehittämään liiketoimintaasi ja löytämään kasvumahdollisuuksia.

Kaikki Business Turun palvelut ovat maksuttomia.


Teksti: Katja Hautoniemi

Kuvat: Jarno Hiltunen

Business Turku: Lotta Kujanpää, Pia Lappalainen

TKI-kompassi-hanke toteutetaan Varsinais-Suomen liiton Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukemisen (AKKE) määrärahalla.