Artikkeli on osa juttusarjaa, jossa tutustutaan yritysten tekemiin TKI-investointeihin.
Turkulaisen öljyntorjuntalaitteita kehittävän OliOilin osaamisella havaitaan ja saarretaan öljyvuodot tehokkaasti merillä kulkevista aluksista käsin. Tähän tarvittavaa teknologiaa ja aluksia kehitetään ja valmistetaan sekä globaalisti että varsinaissuomalaisten ammattilaisten käsissä.
Tuulisena ja aurinkoisena syyspäivänä hirvensalolaisen venetelakan pihalla OliOil Oy:n hallituksen puheenjohtaja Kristian Laiho tutkii yrityksen aluksen prototyyppiä sen rakentaneiden Esa Martinin ja Iiro Maunulan kanssa. Virtaviivainen ja tummansinisen pinnan saanut alus on nostettu talviteloille.
Prototyypin valmistus on osa OliOilin hanketta, jossa robotiikkaa ja tekoälyä on hyödynnetty automatisoidun öljyvuotojen havaitsemisen ja keräämisen järjestelmän kehittämisessä.
– Testasimme venettä turkulaisilla vesillä loppukesästä. Paikalliselle veneenrakennustaidolle on jatkossakin käyttöä, kun hanke etenee, Laiho kertoo.

Ensiapua öljyvuotoihin nopealla havainnoinnilla
Startupina vuonna 2023 perustettu OliOil sai alkunsa Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston ja Pietarin yliopiston vuonna 2021 käynnistyneestä hankkeesta, joka keskittyi Itämeren suojelemiseen. Hankkeessa saatiin kerättyä ja tuotettua tietoa nopeasta öljytorjunnan tarpeesta.
Öljyvuotoja tapahtuu Laihon mukaan maailman merillä viidentoista minuutin välein. Alusten kalusto on pääsääntöisesti yli 30 vuotta vanhaa, ja niiden runko pääsee haastavissa meriolosuhteissa vääntymään. Muun muassa tämän takia öljyvuotoja aiheutuu runsaasti.
Yleensä öljyvuotoja havainnoidaan satamien valvontakeskuksista käsin, ja vaikka vuoto tapahtuisi tankkerista sataman läheisyydessä, ei apu pääse riittävän nopeasti paikalle.
– Öljyvuodon torjunnassa kriittisintä on sen nopea havainnointi ja ensiapu. Öljylautta liikkuu seitsemän kilometrin tuntivauhtia ja hajoaa mereen kuukaudessa. Jos vuotoa ei päästä saartamaan heti sen tapahtuessa, mahdollisuudet minimoida siitä aiheutuvat ympäristövaikutukset ovat käytännössä olemattomat, Laiho selittää.

OliOilin kehittämässä järjestelmässä rahtialus tai tankkeri kuljettaa mukanaan konttia, jonka sisällä on robotisoitu alus, sekä öljyvuodon saartamiseen tarvittava välineistö, kuten ilmatäytteinen öljypuomi. Droonien avulla saadaan lähikuvaa vuodoista.
– Konttiyksikkö ja sen sisältö on täysin autonominen, ja etäohjausta voidaan tehdä mistä tahansa satamasta tai maalta käsin.
Kun öljyvuoto tapahtuu, alus lasketaan veteen ja öljysaarto voidaan tehdä välittömästi. Öljytorjuntajärjestelmä jää tällöin laivan öljyvuodon saartajaksi, kunnes tarvittava kalusto aloittaa öljynkeräyksen vahinkoalueelta.
– EU-regulaation mukaisesti öljyvahingoista pitää huolehtia, mutta säädöksiin on tulossa merkittäviä tiukennuksia. Lisäksi satelliittivalvonnan alaisuudessa tankkerit eivät myöskään pääse enää vähin äänin karkaamaan paikalta öljyvuodon aiheutuessa, Laiho toteaa.
Onko yritykselläsi kehitystarve, joka tarvitsisi potkua? Tutkimus-, kehitys- ja innovaatioseteli tarjoaa Turun seudun yrityksille jopa 10 000 euron tuen yhteistyöprojekteihin alueen korkeakoulujen kanssa.
Varsinaissuomalaiselle laivateollisuuden verkostolle on käyttöä
Tällä hetkellä OliOil työllistää yhteensä kuusi henkilöä Turun seudulla, Espoossa, Pariisissa ja New Delhissä. Lisäksi yritys on avannut toimiston Pariisiin ja seuraavaa ollaan perustamassa Dubaihin. Yrityksen asiakkaita ovat laivanvarustamot, satamat ja erilaiset suojelukohteet.
– Tavoitteena on valmistaa noin 1000 konttiyksikköä vuoteen 2030 mennessä tankkereihin, joiden reitti kulkee Arabiemiraateista aina pohjoiseen Eurooppaan asti, Laiho kertoo.
OliOil on rankattu StartUs Insights -analyysiyhtiön tuoreen raportin pohjalta maailman kuudenneksi merkittävimmäksi edelläkävijäksi ja start-up -yhtiöksi öljy- ja kaasuteollisuudessa.
Tämä lupaa hyvää myös täkäläisille veneenrakennuksen ammattilaisille. Turkuun perustetaan hankkeen tiimoilta tuotekehitysyksikkö, jonka toiminnasta ja hallinnoinnista vastaavat Esa Martin ja Iiro Maunula.
– Veneteollisuus on suhdanneherkkä ala, joka on kärsinyt pahoin koronapandemiasta. Suomi on kansainvälisellä mittakaavalla ollut veneenrakennuksen ykkönen, ja monipuolista osaamista Varsinais-Suomen alueelta löytyy, Laiho sanoo.
Martinilta ja Maunulalta löytyy tahtoa OliOilin hankkeen eteenpäinviemiseen, ja he kehuvat paikallista laivateollisuuden verkostoa. Sitä tullaan hyödyntämään hankkeen tuotekehityksessä ja valmistuksessa.
– Hydrauliikkapuolen osaamista löytyy esimerkiksi Orikedolta. Tässä on monta eri tahoa yhdessä kokonaisuudessa, kaksikko toteaa.

Paikallista ja globaalia osaamista
Paikallista yhteistyötä tehdään myös korkeakoulujen kanssa. Åbo Akademin venetutkimuksen laitos on ollut Laihon mukaan merkittävässä roolissa OliOilin hankkeessa, EU-rahoitteisen Zero Emission Marine -ekosysteemiprojektin toteutuksen osalta. Åbo Akademi on myös edelläkävijöitä etäohjausteknologian substanssiosaamisessa.
Yrityksen liiketoimintaa rakentaa monipuolinen asiantuntijaverkosto yhteensä kuudessa eri maassa. Ohjelmisto-osaajia työskentelee New Delhissä ja Yhdysvalloissa, OliOilin Ranskan yksikön johtaja puolestaan Pariisissa, sekä kehittämispäällikkö Espoossa.
– Verkoston avulla pieni suomalainen yhtiö pystyy lanseeraamaan tuotteen paikallisesti, sen ensimmäisille tärkeille toiminta-alueille ja kasvattamaan näin liiketoimintaansa eri puolilla maailmaa, Laiho toteaa.
Itseään Laiho kutsuu koordinaattoriksi, joka hallinnoi eri tahojen rooleja ja työskentelyä yhteisessä hankkeessa. Seuraavaa Zero Maritime Ecosystem -vaihetta on lähdössä toteuttamaan yhteensä toistakymmentä henkilöä.
– Sininen talous, tai kestävä meritalous, jonka osa mekin olemme, on sekä globaalia että paikallista samaan aikaan.
Business Turku apuna
Business Turulta OliOil on saanut tukea tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan osalta. Laiho on ollut varsinaissuomalaisessa yritysmaailmassa mukana jo 2000-luvun alusta, ja tuntee organisaation toimintakulttuurin hyvin.
Hänen mielestään Business Turku tarjoaa verrattomia mahdollisuuksia sekä paikalliseen, valtakunnalliseen että kansainväliseen verkostoitumiseen ja yritysideoiden lobbaamiseen.
– Heidän tarjoamansa apu on aidosti saavutettavaa. Sellaista kysymystä ei olekaan, johon ei sieltä löytyisi vastausta tai neuvoa, Laiho kiittelee.
Ota yhteyttä
Etsitkö kipinää liiketoiminnan kasvuun, haluatko verkostoitua vai ratkotko rahoitusmahdollisuuksia? Me autamme sinua kehittämään liiketoimintaasi ja löytämään kasvumahdollisuuksia.
Kaikki Business Turun palvelut ovat maksuttomia.
Teksti: Heidi Horila
Kuvat: Heikki Räisänen

