Systemaattinen työ nosti Kaunen kansainväliseksi tekijäksi erikoislasien markkinoilla

, , , ,

Tämä artikkeli on osa Varsinais-Suomen liiton rahoittaman TKI-kompassi-hankkeen artikkelisarjaa, jossa tutustutaan Turun seudun yritysten tekemiin TKI-investointeihin.


Naantalilainen erikoislasien valmistaja Kaune on varsinainen perheyritys.

Se on pysynyt samassa suvussa jo kohta 110 vuotta, ja tällä hetkellä sitä vetää kolme sisarusta; Kalle Saksi on toimitusjohtaja, veli Mikko Saksi varatoimitusjohtaja ja sisko Rebecca Saksi vastaa hallinnosta ja henkilöstöstä. Äiti Anita Saksi johtaa puhetta hallituksessa.

Aina perheen kesken yrittäminen ei ole ollut helppoa, sen Kalle Saksi myöntää. Välillä on käyty koviakin keskusteluja, mutta sopu on aina löytynyt. Sisarusten kesken on todella vahvat välit.

– Varmaan jokaisessa perheyrityksessä menee niin. Mutta jos keskinäinen dynamiikka on huono, se vaikuttaa ihan kaikkeen, koko yritystoimintaan ja muuhunkin.

Perheyritys valmistaa lasista sisustuselementtejä kuten peilejä ja lasiseiniä sekä alumiinisia ikkuna- ja ovirakenteita. Suomessa markkinaosuus on kova. Saksi kertoo, että lähes aina kun tarvitaan arkkitehtonista lasia, Kaune valitaan toimittajaksi. Vastaavanlaisella laatutasolla lasia valmistavia kilpailijoita ei Suomessa nimittäin ole.

–  Enkä nyt yrittäjänä ylpeile, vaan näin se vain on, toimitusjohtaja Saksi toteaa.

– Erikoislasin markkinat ovat maapuolella niin pienet, ettei se ole liiketoimintana kannattavaa. Mutta meillä risteilijämarkkinat ovat mahdollistaneet tarvittavat laiteinvestoinnit ja panostuksen osaamiseen, joita voi hyödyntää myös maapuolen kohteissa.

Panostukset nykyaikaisiin koneisiin mahdollistavat Kaunella lasin ja alumiinin monipuolisen työstämisen.

Palo-ovet hittituote

Koristeelliset palo-ovet ovat Kaunen hittituote. Niistä lähti liikkeelle myös nykyinen Kaunen maailmanvalloitus. Se on vaatinut myynnin systemaattista keskittymistä yhteen kärkituotteeseen sekä investointeja että uuden oppimista.

– Ajattelimme, että on selkeämpi lähteä kansainvälisille markkinoille yhdellä kärjellä. Jos sanomme vain myyvämme kaikkea lasista, asiakkaan on vaikea löytää omaa tuotettaan, Saksi selittää.

Menestystä on siivittänyt Kaunen erikoistuminen koristeellisiin erikoislaseihin. Saksi kertoo, että aiemmin laivoissa ei panostettu palo-ovien näyttävyyteen.

– Ne ovat kuitenkin tärkeä elementti laivojen turvallisuuden kannalta. Toimme ensimmäisenä maailmassa koristelasit palo-oviin ja teimme samalla profiileista kapeampia ja sirompia, jolloin palo-ovista tulikin yhtäkkiä tyylikkäitä sisustuselementtejä.

Yrityksen toimitiloissa käsitellään useita eri lasityyppejä eri käyttötarkoituksiin.

Messuilla maailmalle

Kansainvälistymisen kanavaksi valittiin messut. Niille osallistuminen on kallista, eikä niille olisi ehkä uskallettu vielä tässä vaiheessa lähteä ilman rahoitusta.

– On ihan eri lähteä kymmeniätuhansia maksaville messuille, jos kuluista saa 40 prosenttia takaisin.

Kun Kaunella aloitettiin kansainvälistymisponnistelut nelisen vuotta sitten, liikevaihto oli kolme miljoonaa. Asennuksia tekevän, omaksi yhtiöksi eriytetyn KRM Installation Oy:n liikevaihto ylsi reippaaseen miljoonaan.

Nyt yhteenlaskettu liikevaihto hätyyttelee jo 16 miljoonaa.

– Alan päätöksentekoprosessit ovat pitkiä, jopa kolme vuotta, tuotteen esittelystä arkkitehdin suunnitelman valmistumiseen. Nyt kun työmme tulokset alkavat näkyä, myyntimme on lähtenyt raketin lailla nousuun, Saksi sanoo.

– Mielestäni tämäntyyppisiä ponnisteluja saisi tukea enemmänkin.

Erityisesti vienti on vaikuttanut Kaunen liikevaihdon kasvuun.

Tuotekehitys pitää kilpailijat loitolla

Innovointi ja tuotekehitys ovat tekijöitä, jotka vievät yritystä ja sen toimintaa eteenpäin. Jos mukavuusalueelleen jää lepäämään, antaa se Kalle Saksin mukaan tasoitusta kilpailijoille.

– Kehittämisen kanssa saa olla todella hereillä koko ajan. Tuote ei ole koskaan niin hyvä, etteikö joku voisi tehdä vielä paremman. Koen, että kun palo kehittämiseen loppuu, aikapommi on viritetty.

Kaunen tuotteet ovat pääosin omia innovaatioita. Vaikka muualta haettaisiinkin inspiraatiota, omista tuotteista pyritään kehittämään parempia kuin muista markkinoilla olevista tuotteista.

– Kun näemme jotain mielenkiintoista, tutkimme olisiko sille meidän segmentissämme kysyntää. Jos on, pitää vielä selvittää, voimmeko valmistaa sitä järkevään hintaan. Standardit täyttävän palo-oven voi moni valmistaa, mutta eri asia on, maksaako sen valmistaminen niin paljon, ettei kukaan osta sitä.

Kaune palkittiin Varsinais-Suomen Yrittäjien Yrittäjägaalassa vuonna 2024.

Iloinen kokeilu opettaa

Kehitykseen kannustaa myös oma kiinnostus ja lapsekas uteliaisuus siitä, mihin kaikkeen materiaali taipuu.

– Meillä on koossa todella hyvä ja motivoitunut porukka, joista osa on työskennellyt pitkään Kaunella. Saatamme välillä saada hullujakin ideoita – viimeksi mietimme voisimmeko tehdä rusetin lasista. Ja sehän onnistui!

Materiaaleilla ja tekniikoilla leikittely on Saksin mielestä tärkeää jo siksi, että se pitää yllä innostusta ja tekee työstä mielekästä. Se myös kehittää kaunelaisten osaamista.

Ei haittaa, vaikka hulluista ideoista ei syntyisikään myytäviä tuotteita. Usein elementit ovat niin vaikeita valmistaa, että siinä kerrytettyä taitoa voi hyödyntää kaupallisissa tuotteissa.

– Kun asiakas sitten kysyy, että pystymmekö valmistamaan jotain hyvin pientä, jota kukaan muu ei pysty, voimme vastata myöntävästi, Saksi hymyilee.


Ota yhteyttä

Etsitkö kipinää liiketoiminnan kasvuun, haluatko verkostoitua vai ratkotko rahoitusmahdollisuuksia? Me autamme sinua kehittämään liiketoimintaasi ja löytämään kasvumahdollisuuksia.

Kaikki Business Turun palvelut ovat maksuttomia.


Teksti: Katja Hautoniemi
Kuvat: Jarno Hiltunen

Business Turku: Lotta Kujanpää, Mikko Suhonen

TKI-kompassi-hanke toteutetaan Varsinais-Suomen liiton Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukemisen (AKKE) määrärahalla.