Raisiolainen Airfi tavoittelee kansainvälistä kasvua tuotekehityskärjellä

, , , ,
Kuva Airfi-yrityksen henkilöstöstä ja toimitiloista

Tämä artikkeli on osa Varsinais-Suomen liiton rahoittaman TKI-kompassi-hankkeen artikkelisarjaa, jossa tutustutaan Turun seudun yritysten tekemiin TKI-investointeihin.


Nopeasti kasvava ilmanvaihdon edelläkävijä Airfi suunnittelee ja valmistaa Raisiossa ilmanvaihtokoneita ja liesikupuja kansainvälisille markkinoille. Yhtiölle tuotekehitys on keskeinen osa toimintaa.

Raisiolaisen Airfin visio on kova. Se haluaa innovatiivisilla tuotteillaan muuttaa ilmanvaihtoalaa kansainvälisesti.

Toiminnan keskiössä on tuotekehitys, jossa mennään kestävyys ja laatu edellä. Arifin valmistamat tuotteet ovat alan energiatehokkaimpia, ja niissä on myös hyvin vähän rikkoutuvia osia. Se tekee laitteista toimintavarmoja ja pitkäikäisiä.

Airfissa uskotaankin, että ympäristöteko tehdään jo itse tuotteella, ei vain sen käytön aikana tapahtuvan energiansäästön kautta.

– Laitteiden jatkuva korjaaminen ei ole kovin energiatehokasta, sanoo kehitysjohtaja Antti Pulkkanen.

– Meistä ilmanvaihtokoneen pitää kestää koko rakennuksen elinkaaren, ja jos jokin osa hajoaa, se pitää olla helposti korjattavissa.

Airfi on myös siinä mielessä poikkeuksellinen toimija, että siellä mietitään tuotteen ja sen valmistuksen lisäksi kaikkia kokoonpanon jälkeen tapahtuvia vaiheita: tuotteen myytävyyttä, asennuksen helppoutta, laitteiden huollettavuutta ja ylläpitoa.

– Meidän pitää kuunnella asiakkaita ja palvella koko ketjua suunnittelijoista rakentajiin ja loppukäyttäjiin, hallituksen puheenjohtaja Jan Lundberg sanoo.

– Menestyäksemme koko värisuoran pitää olla kädessä.

Kovaa kasvua suhdanteesta huolimatta

Yrityksen kasvutahti on ollut hurja, jos huomioidaan rakennusalan viime vuosien yleinen alho. Liikevaihto on kasvanut kuudessa vuodessa yli yhdeksään miljoonaan euroon.

Kasvu on ollut ilmanvaihtoalan edelläkävijän tavoitteena alusta lähtien. Se tarkoittaa kansainvälistymistä, sillä Suomi on lopulta hyvin rajallinen markkina.

– Ei ole mitään syytä, miksi hyvillä tuotteilla ei menestyisi niin Suomessa kuin ulkomaillakin, yhtiön toimitusjohtaja Izabella Lundberg sanoo.

Yhtiön alkutaival ei kuitenkaan ole ollut turhan helppo. Kansainvälistymistavoitteen suhteen yhtiö kulkee jälkijunassa aiotusta, sillä korona sulki rajat juuri kun tuotteita piti lähteä tarjoamaan kansainvälisille markkinoille.

– Suomessakaan ei koronan aikana päässyt samalla lailla kertomaan omista tuotteistaan kuin mitä olisimme normaalisti tehneet, Izabella kertoo.

– Uskomme kuitenkin, että tekemällä oikeita asioita voimme onnistua. Pitää muistaa, että kansainvälistyminen vaatii pitkäjänteistä tekemistä ja sisua ja uskoa siihen, että kyllä kaikki menee hyvin. Mitään ei tapahdu yön yli.

Rahoitus vauhdittanut kasvua

Raha on yritystoiminnassa sekä mahdollistava että rajoittava tekijä. Jos sitä ei ole, eteneminen on hitaampaa. Airfi on saanut ulkoista rahoitusta sekä Elyltä että Business Finlandilta, ja Finnverakin on ollut mukana matkassa. Yhtiö on kasvanut voimakkaasti myös tulorahoituksella.

– Kyllähän raha helpottaa elämää. Mutta meillä visio kansainvälistymisestä ei olisi muuttunut, vaikka emme olisikaan saaneet rahoitusta, Antti sanoo.

– Ilman rahoitusta asiat olisivat edenneet vain hieman hitaammin.

Airfissa rahaa ei tärkeydestään huolimatta nähdä määräävänä tekijänä.

– Kyllä yrittäjän täytyy uskoa omaan asiaansa ja luottaa siihen, mitä on tekemässä, riippumatta siitä onko kyseessä tuote tai palvelu, Jan tiivistää.

– Jollei usko, on turha hakea y-tunnustakaan.

Rahoitus mahdollistaa suuremmat resurssit ja luo siten edellytykset rohkeammalle innovoinnille.

– Tietynlainen rahoitus tekee asioiden tarkastelun boksin ulkopuolelta mahdolliseksi. Se luo paikkoja innovaatioille, Izabella sanoo.

– Ilman rahoitusta yritys pysyy ehkä itselleen turvallisemmilla vesillä, eikä itselleen vähän vieraampia asioita uskalleta ryhtyä tutkimaan.

Innovointi kannattaa aina

Kaikki kehitystyö ei välttämättä johda uusiin tuotteisiin. Joskus hyvältäkin tuntuneesta ideasta  pitää luopua lähemmän tarkastelun jälkeen.

Mikään tutkimustyö ei kuitenkaan ole koskaan turhaa.

– Meilläkin on aloitettu projekteja, joita on tutkittu ja jotka on sittemmin kuopattu. Jokainen ponnistelu on kuitenkin lisännyt omaa tietotaitoamme, Izabella sanoo.

Airfin tiimi pitää tärkeänä, että tieto ja osaaminen kasvavat nimenomaan talon sisällä. Syynä tähän on se, että huippuunsa kehitetyssä tuotteessa erot kilpailijoiden välillä voivat olla häviävän pieniä.

– Ulkopuolinen apu voi joskus olla paikallaan. Uutta tietoa ei kuitenkaan pidä aina ostaa ulkoa, sillä jos se ydin, joka keksitään, ei jääkään firmaan, ollaan pian pulassa, Antti sanoo.

– Innovaatiot erottavat toimijat toisistaan.

Airfilla kehitystyö jatkuu myös tehtyjen tuotteiden osalta, Izabella kertoo.

– Jos havaitsemme, että tuotantoteknisesti jotain voisi esimerkiksi tehdä paremmin, kehitämme myös valmiita tuotteita. Etenkin softapuolella tulee säännöllisesti päivityksiä.

Tuotteita ei kuitenkaan kehitetä vain kehittämisen ilosta.

– Tuotekehityksessä vain taivas on rajana, ja asiakkaat saattavat pyytää meiltä monenlaista. Meidän tehtävänä on selvittää, onko toiveissa kaupallista potentiaalia, Izabella vetää yhteen.

Teksti: Katja Hautoniemi
Kuvat: Jarno Hiltunen


TKI-kompassi-hanke toteutetaan Varsinais-Suomen liiton Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukemisen (AKKE) määrärahalla.