kansainvälisen kaupan tilannetietoa

Varsinais-Suomen ulkomaankauppa on koko Suomeen verrattuna aktiivista.
Vasemman palstan linkeistä (Varsinais-Suomi vs. muu Suomi, Tavaroiden ulkomaankauppa maakunnittain sekä Viennin arvoa kasvatetaan) löydät lisätietoa.


Tässä joitain nostoja OMASTA toiminnastamme tammi-kesäkuulta 2017:

  • Team Finlandin kansainvälisen kaupan neuvontapisteen koordinointi, jossa annetaan yhdessä muiden TF-toimijoiden kanssa neuvontaa kansainvälistyville ja kansainvälisille koti- ja ulkomaisille yrityksille (yritysmäärien seuranta on kesken).
  • koti- ja ulkomaisten liiketoiminta- ja yritysverkostojen rakentaminen ja ylläpito suomalaisten ja ulkomaisten yritysten kansainvälisen liiketoiminnan kasvattamiseksi sekä elinkeinoelämän organisaatioiden kansainvälisen yhteistyön lisäämiseksi.
  • 6 kansainvälisen kaupan yrityksille suunnattua uutiskirjettä. Uutiskirjeen jakelu perustuu verkostomaiseen yhteistyöhön, levikki on valtakunnallinen ja osin myös kansainvälinen. Lukijoita on tuhansia.
  • 3 kansainvälisen kaupan yritysinfoa (Lähi-Idän, Venäjän sekä Etelä-Amerikan markkinoista), osallistujia yhteensä 140.
  • kaksi ulkomaista yritysvaltuuskuntaa (Kiina ja Venäjä). 
  • kaksi valmisteltua, mutta peruuntunutta ulkomaista yritysvaltuuskuntaa (Kiina ja Venäjä).
  • suomalaisten ja venäläisten yritysten online BtoB-matchmaking tapahtuma, uusi konsepti (osallistujia 12)
  • Suomen ja Venäjän välisen, molempien maiden valtakunnallisen yhteiskongressin elinkeinoelämän ohjelma (noin 80 osallistujaa).
  • Pietarin päivät Turussa, elinkeino-ohjelma, ml. bioalan-seminaari yhteistyössä Turun yliopiston kanssa sekä lehdistötilaisuus sijoittuvasta venäläisestä yrityksestä sekä ensimmäisen kerran ystävyyskaupunkien kesken järjestetty Kaupungit kohtaavat yrittäjän -tilaisuus (yhteensä noin 120 osallistujaa).
  • työ- ja elinkeinoministeriön kanssa käydyn alueiden välisen neuvottelun koordinointi, joka koski kansainvälisen liiketoimintayhteistyön, ml. invest in, TeamFinland, kehittämistoimia alueiden ja valtion toimijoiden kesken, tuloksia näkynee lisää seuraavan kahden vuoden kuluessa.
  • kesällä allekirjoitetun uuden elinkeinoyhteistyösopimuksen valmistelu Pietarin kanssa ja syksyn yritystapahtumien valmistelu.
  • kansainvälisen liiketoiminnan asiantuntijapuheenvuoroja eri tapahtumissa ja luentoja kaupan alan korkeakouluopiskelijoille.

Turun seutu on noussut valtakunnallisesti ja kansainvälisesti yhdeksi kansainvälisimmäksi alueeksi Suomessa, mikä houkuttelee jo koti- ja ulkomaisia yrityksiä. Edelläkävijä digitaalisten työkalujen käytössä kansainvälisessä toiminnassa.