30.05.2016

Haluammeko Suomeen merialan kansainvälisen suurtapahtuman?

Turku oli toukokuun puolessa välissä Euroopan, Itämeren ja Suomen merialan keskipisteenä osaamisessa ja verkostoitumisessa. Kaupungissa järjestettiin samaan aikaan kaksipäiväinen Euroopan meripäivien konferenssi sekä elinkeinoelämälle ja muille alan sidosryhmille suunnatut Navigate-messut.

Koska toimin pääasiassa työssäni meriteollisuuden parissa, vastasin freelancerina myös Navigate-messujen myynnistä sekä seminaarien ja ohjelman tuottamisesta tapahtumaan. Viime vuoden toukokuussa projekti alkoi ja tällöin kartoitettiin alan toimijoita, jotka halusivat olla kehittämässä Suomen suurinta merilogistiikan sekä meriteollisuuden tapahtumaa. Ilokseni mukaan lähtivät Meyer Turku, Wärtsilä, Elomatic, Royal Caribbean, Turun Satama ja suuri joukko alaan liittyviä sidosryhmiä.

Navigate-messut järjestettiin tällä konseptilla toista kertaa, tapahtuma kasvoi edellisestä kerrasta mukavasti ja näytteilleasettajia oli lähes 30 % enemmän kuin viimeksi vuonna 2014. Tämän lisäksi tänä vuonna otettiin messujen käyttöön myös toinen messuhalli ja ilmassa oli selvää kuhinaa sekä innostusta omasta meriteollisuuden tapahtumasta.

Tärkeänä viestinä haluttiin tuoda esille, kuinka merkittävä ala meriteollisuus on, niin valtakunnallisesti kuin kansainvälisestikin. Suomessa on valtavaa osaamista meriteollisuuden saralla aina risteilijöiden rakentamisesta arktiseen ympäristöön soveltuvien teknologioiden osaamiseen. Lisäksi suomalaisilla yrityksillä on laajaa osaamista ja ymmärrystä meriteollisuudessa tarvittavien koneiden ja laitteiden suunnittelussa sekä valmistamisessa. Myös merilogistiikan innovatiivisia ratkaisuja löytyy suomalaisilta yrityksiltä valtavasti.

Tulevaisuutta varten heittäisin pienen kysymyksen kaikille merialan verkostoon kuuluville toimijoille; haluammeko Suomeen kansainvälisen merialan suurtapahtuman, vai annammeko tämän mahdollisuuden esimerkiksi tanskalaisille kollegoille, jotka ovat kehittelemässä uutta merialan tapahtumaa Kööpenhaminaan? Mikäli vastaus on, että haluamme Suomeen kansainvälisen merialan suurtapahtuman, tarvitsemme vahvaa yhteistyötä kaikkien merialan toimijoiden kanssa ja tahtotilaa yhteisen päämäärän saavuttamiseksi. Meillä on nyt olemassa hyvä pohja ja startti, joita on nyt vaan kehitettävä eteenpäin.

Menestyksekkäänä messuesimerkkinä voidaan ottaa norjalaisten järjestämät offshore-messut Oslossa ja Stavangerissa. He ovat luoneet mahtavan hypen offshore-alasta, jossa öljy- ja kaasuteollisuuden ympärille on kehittynyt laaja sidosryhmien joukko. Esimerkiksi laki-, pankki- ja vakuutusalan yrityksiä on profiloitunut juuri offshore-alaan. Tähän tähtäämme myös Navigate-messujen kanssa merialalla ja tätä kohti on meidän yhdessä työskenneltävä.

Mitä Navigate-messuilta sitten jäi ihmisille mieleen ja missä onnistuimme? Palautteissa mainitaan verkostoituminen eli tuttujen ja uusien kontaktien luominen, Match Making-tilaisuus, monipuolisia ja kiinnostavia seminaareja. Näitä messuilla kävijät ovat listanneet onnistuneiksi ja hyödyllisiksi osiksi messuja. Kaikin puolin messuista jäi positiivinen kuva. On kuitenkin pidettävä katse tulevaisuudessa ja miettiä jo valmiiksi seuraavia messuja. Seuraava vaihe pitää olla selvä hyppy korkeammalle tasolle. Messuista pitää saada valtakunnallinen ja kansainvälisesti merkittävä tapahtuma, jotta myös Suomen erinomaiset meriteollisuuden toimijat ovat jatkossa sitoutuneita tapahtumaan ja sen järjestämiseen.

Toivottavasti näemme sinut Navigate-messuilla vuonna 2018!

Teksti: Sami Pietilä, projektipäällikkö, Turku Seas 2020 -hanke